Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Koti on muutakin kuin asunto – lauantaina 17.10.2020 vietetään Asunnottomien yötä

"Voiko hoitaa asioitaan, jos ei oo kattoa pään päällä?"

Mikä on koti? Onko se katto pään päällä, punainen tupa ja perunamaa vai kämppä, johon on avain?

Suomessa on tilastojen mukaan noin 4600 asunnotonta ihmistä, joista yli puolet elää pääkaupunkiseudulla. Tilastot ovat kuitenkin vain suuntaa antavia, koska kyseessä on henkilön tilanne ja olosuhde, ei ominaisuus.

Sininauhaliiton videot kertovat asunnottomuuden monista kasvoista

”Se pelko oli ihan hermoja raastavaa”

Millaista on kun vuokrarästit kertyvät ja ruokaan ja päivittäiseen elämiseen perheessä lasten kanssa on niukin naukin varaa? Mitä tapahtuu, kun häätö asunnosta uhkaa? Yhden perheen äiti kertoo elämään kasautuvista haasteista ja sen tuomasta asunnottomuuden uhasta.

”Voiko hoitaa asioitaan, jos ei oo kattoa pään päällä?”

Arto Haaja oli ollut aina työelämässä ja oppinut tulemaan toimeen omillaan.
– Mulla asunnon menetys, oman terveyden heikkeneminen sairastumisen vuoksi sekä äidin kuolema osuivat kaikki samaan kohtaan. Sillä hetkellä oli niin paljon muuta tuskaa kuin siitä asunnon menettämisestä. Mutta kysymys oli, että minne menen, kun viikon päästä asunto lähtee alta. Otin sosiaalitoimeen yhteyttä ja sitä kautta päädyin yhteistyöhön Sininauhan kanssa.

Asunnottomuuden vastainen työ kannattaa aina

Erityisasiantuntija Peter Fredriksson on ollut 2000-luvun alusta alkaen rakentamassa suomalaista asunnottomuustyötä.

Miten autetaan niitä, jotka eivät itse löydä apua? Asunnottomuus tai asunnon menettämisen uhka kietoutuu usein monenlaisiin elämäntilanteisiin. Katso järjestöjen tekemästä asunnottomuustyöstä ja julkisen sektorin näkökulmista.

Kaakkois-Suomen Sininauhan KOTIKOODI-työssä keskeistä on ihmisarvoinen kohtaaminen ja kohtelu, kunnioitus jokaista ihmistä kohtaan ja jokaisen asiakkaan yksilöllinen huomioiminen sopivan asunnon etsimisessä.

PÄÄKUVA Jukka Erätuli