Ohita valikko
Kädet tietokoneen näppäimistöllä
Etusivulle

Restart-ohjelma tukee digipelaamisen hallintaa

Valtakunnallinen Restart-hanke keskittyy ongelmallisesti tietokone-, konsoli- ja mobiilipelejä pelaaville tarkoitetun palvelun kehittämiseen, testaamiseen ja arviointiin (STEA-hanke 2019-2022).

Restart-hankkeessa digipelejä ongelmallisesti pelaaville kehitetään heidän tarpeisiinsa suunniteltu Restart-ohjelma, joka toimii osana Peluurin palvelukokonaisuutta. Palvelua testataan ja kehitetään edelleen käyttäjäkokemusten pohjalta. Hankkeen aikana tuotetaan tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta ilmiönä sekä jaetaan osaamista sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille.

Restart-ohjelman pääkohderyhmänä ovat yli 18-vuotiaat ongelmallisesti digipelejä (tietokone-, mobiili- ja konsolipelit, videopelit) pelaavat henkilöt. Ohjelma on kahdeksan viikon verkkokurssi omalla valmentajalla. Keskiössä on pelitapojen arviointi ja muutos. Pelaamisen lopettaminen tai vähentäminen eivät ole ainoita tavoitteita. Tavoite voi löytyä myös jostain muualta, kuten säännöllisemmän päivärytmin hakemisesta tai läsnäolon parantamisesta ihmissuhteissa.

Työskentely tapahtuu verkossa ja puhelimitse. Hakea voi mistä päin Suomea tahansa. Palvelu on maksuton. Ohjelma on ensimmäinen tälle kohderyhmälle suunniteltu palvelu, jossa tukea saa henkilökohtaisesti ja ammattilaiselta, joten sen tarkoitus on täyttää aukkoa palvelujärjestelmässä. Uuden kohderyhmän tavoittamisessa aktiivinen viestintä ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa ovat avainasemassa.

Vuosi 2019

Restart-hanke käynnistyy toukokuussa ja ohjelman kehitystyö lähtee liikkeelle.

Vuosi 2020

Keväällä 2020 Restart-ohjelma valmistuu, palvelu avataan huhtikuussa ja markkinointi kohderyhmälle alkaa. Koronan vuoksi ohjelman lanseerausvaihe on suunniteltua hitaampi.

Ensimmäiset Restart-ohjelman läpikäyneiden digipelaajien käyttäjäkokemukset saadaan.

Vuosi 2021

Restart-ohjelmaa tehdään tutuksi pelaajien lisäksi myös heidän läheisilleen, eli henkilöille, jotka kokevat haittoja jonkun toisen pelaamisesta. Sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville ammattilaisille järjestetään etänä ohjelman esittelyjä, jotka sisältävät lyhyitä tietoiskuja ongelmallisesta pelaamisesta.

Vuosi 2022

Ohjelman tuloksellisuutta arvioidaan. Hankkeeseen kertynyttä tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta ja osaamista pelaajien auttamisessa koostetaan. Loppuseminaarissa näitä esitellään.

Hankkeen viestinnällisiä tavoitteita ovat digipelaajille tarkoitetun Restart-ohjelman tunnettuuden ja näkyvyyden kasvattaminen. Hankkeen edetessä keskitytään tietouden lisäämiseen, ongelmallisen pelaamisen tunnistamiseen ja sen käsittelyyn sekä oikeiden käsitteiden löytämiseen ja ilmiön ymmärtämiseen. Läheiset ja ammattilaiset ovat avainasemassa ongelmallisen digipelaamisen tunnistamisessa ja pelaajien ohjaamisessa tuen piiriin.

Jos haluat auttaa meitä tässä työssä, ota yhteyttä.

Digipelihaittoihin erikoistunut Restart on Peluurin palvelu ja Sininauhaliiton pelihaittatyön hanke.

 

Lisätietoja hankkeesta:

Pelaajalle>>

Ammattilaiselle >>

Ota yhteyttä

Sanni Nuutinen

Projektipäällikkö, Restart-hanke, Pelihaittatyö

Puh. 040 809 8467