Nainen ja lapsi rannalla selin kameraan.
Etusivulle

Perheklubi

Tukea samassa ryhmässä sekä päihteitä käyttävälle että hänen läheisilleen.

Ajankohtaista:

• Kesäajan osa ryhmistä on tauolla, osa jatkaa etänä. Ryhmätoimintaa jatketaan syksyllä koronatilantesta riippuen.
  • Perheklubitoiminnasta vastannut Tarja Hiltunen jää eläkkeelle kesällä 2020. Jatkossa toiminnasta vastaavat kehittäjä Irene Komu  irene.komu@sininauha.fi.
  • Pelaajille ja heidän läheisilleen tarkoitetun klubin osalta työtä jatkaa tuttuun tapaan tukiohjaaja Hanna Karmakka-Asare hanna.karmakka-asare@sininauha.fi.
  • Uusi kirja valottaa perheklubitoimintaa Suomessa. Perheklubi. Vertaistukea päihteettömään elämäntapaan (Eva Kanerva ja Tarja Hiltunen (toim.) 2020) on ensimmäinen perheklubitoimintaa Suomessa käsittelevä julkaisu. Perheklubitoimintaa esitellään tässä kirjassa klubitoiminnan periaatteiden ja käytäntöjen sekä klubilaisten kokemuspuheenvuorojen avulla. Lue lisää kirjasta ja lataa tai tilaa se!

Tukea päihteitä käyttävälle ja hänen läheiselleen samassa ryhmässä

Perheklubit ovat päihteiden ongelmakäytöstä kärsivien perheiden vertaistukiryhmiä, joissa tarjoamme tukea samassa ryhmässä sekä päihteitä käyttävälle että hänen läheisilleen. Jokainen osallistuja tulee ryhmään oman itsensä takia, ei parantamaan tai muuttamaan toista.

Ryhmässä on mukana koulutettu tukiohjaaja, jonka tehtävänä on innostaa keskusteluun ja pitää mahdollisia opetusluentoja. Kokoontumiset pidetään kerran viikossa tai joka toinen viikko rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä. Jokainen tapaaminen kestää 1,5 tuntia.

Perhe on koko lähipiiri

Perhe ymmärretään perheklubitoiminnassa laajasti, siihen kuuluu koko lähipiiri. Mukaan voivat tulla esimerkiksi päihteitä käyttävän puoliso, lapset, vanhemmat tai ystävät. Alle kouluikäisille lapsille järjestetään klubin yhteyteen ikätasoista toimintaa. Osallistuminen ei edellytä koko perheen osallistumista tai itse päihteitä käyttävän osallistumista. Perheklubiin voi kuulua henkilöitä, jotka ovat huolissaan sekä omasta, sukulaisen, ystävänsä tai työkaverinsa päihteidenkäytöstä.

Tule mukaan

Ryhmään liitytään ottamalla ensin yhteyttä tukiohjaajiin. Tarkemmat tiedot ryhmistä löydät Sininauhaliiton tapahtumakalenterista.

Sininauhaliitto koordinoi perheklubitoiminnan verkostoa. Tukiohjaajien tapaamisia järjestetään kaksi kertaa vuodessa, tarvittaessa myös koulutuksia. Koulutettuja tukiohjaajia on tällä hetkellä 56.  Tällä hetkellä klubitoimintaa on Helsingissä, Jyväskylässä, Kiteellä ja Ilmajoella. Uusi ryhmä alkaa Turussa syksyllä 2020.

Perheklubitoiminta Pohjoismaissa

Perheklubit (familyclub, familjeklubb) toimivat myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Toimintamalli on lähtöisin Italiasta. Yhteensä perheklubeja on lähes 40 maassa ympäri maailmaa. Norjan Siniristi tekee tiivistä yhteistyötä paikallisten perheklubien kanssa.

Perheklubit Ruotsissa
Perheklubit Norjassa