Nainen ja lapsi rannalla selin kameraan.
sininauha_logo

Perheklubi

Tukea samassa ryhmässä sekä päihteitä käyttävälle että hänen läheisilleen.

Perheklubit ovat päihteiden ongelmakäytöstä kärsivien perheiden vertaistukiryhmiä, joissa tarjoamme tukea samassa ryhmässä sekä päihteitä käyttävälle että hänen läheisilleen. Jokainen osallistuja tulee ryhmään oman itsensä takia, ei parantamaan tai muuttamaan toista.

Perheklubin jäsenet toimivat toinen toisilleen peileinä. Toisten ymmärrys ja läsnäolo auttavat näkemään itsensä uudessa valossa ja antavat uskoa tulevaan. Samankaltaiset kokemukset ja tunteet yhdistävät klubin jäseniä.

Ryhmässä on mukana koulutettu tukiohjaaja. Kokoontumiset pidetään kerran viikossa rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä. Jokainen tapaaminen kestää 1,5 tuntia.

Perhe on koko lähipiiri

Perhe ymmärretään perheklubitoiminnassa laajasti, siihen kuuluu koko lähipiiri. Mukaan voivat tulla esimerkiksi päihteitä käyttävän puoliso, lapset, vanhemmat tai ystävät. Alle kouluikäisille lapsille järjestetään klubin yhteyteen ikätasoista toimintaa. Osallistuminen ei edellytä koko perheen osallistumista tai itse päihteitä käyttävän osallistumista. Perheklubin jäsenet muodostavat ikään kuin oman perheen, jossa on mahdollisuus puhua luottamuksellisesti ja turvallisesti mieltä askarruttavista asioista.

Tule mukaan

Uusia klubeja perustetaan ympäri Suomea. Tällä hetkellä klubitoimintaa on Helsingissä, Jyväskylässä, Laukaalla, Turussa, Porissa ja Ilmajoella. Jos asia tavalla tai toisella koskettaa ja kiinnostaa, ota rohkeasti yhteyttä! Ryhmään liitytään ottamalla ensin yhteyttä tukiohjaajiin.

Lue lisää Perheklubin omilta sivuilta.

Eva Kanerva

projektipäällikkö, perhepsykoterapeutti