Nainen ja lapsi järven rannalla. Nainen istuu veneen päällä ja pitää lasta kädestä kiinni. PIdemmällä vedessä seisoo koira. Kaikki ovat selin katsojaan. On auringonlaskun aika.

VOIKUKKIA-ohjaajakoulutus, Oulu, neljä päivää

Haluatko ohjata huostaanotettujen lasten vanhempien vertaistukiryhmää?

VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä on tarkoitettu vanhemmille, jotka ovat kokeneet lapsensa huostaanoton tai sijoituksen. Ryhmän tavoitteena on vanhemman oman elämän ja selviytymisen tukeminen ja vanhemmuuden vahvistuminen sekä sitä kautta myös lasten hyvinvoinnin lisääntyminen. Tämä Sininauhaliiton ja Kasper – Kasvatus- ja perheneuvonta ry:n koulutus kouluttaa ammattilaisia ja VOIKUKKIA-vertaistukiryhmässä käyneitä vanhempia ryhmien ohjaajiksi.

Saat koulutuksessa perustiedot ja -taidot ryhmien ohjaamisesta ja keskeisistä ryhmässä käsiteltävistä teemoista. Aiempaa kokemusta ryhmien ohjaamisesta et tarvitse. Edellytämme osallistujilta kokemusta sijoitettujen lasten vanhempien kanssa työskentelystä (ammattilaiset) tai VOIKUKKIA-ryhmän läpikäymistä (vanhemmat) sekä ennakkotehtävän hyväksyttyä suorittamista ennen koulutuksen alkua.

Ennakkotehtävänä on vertaistukiryhmän perustamissuunnitelma ryhmä- tai parityönä. Saat tähän ohjeet sekä tukimateriaalin heti ilmoittauduttuasi.

PAIKKA: Cumulus City Oulu, Kajaaninkatu 17, 90100 OULU

AIKA: ti 10.- ke 11.04. ja ti 15.- ke 16.05.2018, klo 9:00 – 16:30

HINTA: 360 € / 390 € (edullisempi hinta koskee Kasper ry:n jäseniä)

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen viimeistään pe 9.3.2018 mennessä.

Suora linkki ilmoittautumiseen: www.webropolsurveys.com/S/6250FB14BECC9037.par

Hintaan sisältyy koulutuspäivien lisäksi Ohjaajan opas, koulutuksessa jaettavat materiaalit sekä kahvitukset (lounas omakustanteinen). Koulutuksen suorittaneet saavat oikeuden käyttää VOIKUKKIA-nimikettä sekä käyttöoikeuden voikukkia.fi-sivuilta ladattavaan ryhmän ohjauksen, tiedottamisen sekä arvioinnin tukimateriaaliin. Tervetuloa mukaan aktiiviseen VOIKUKKIA-ohjaajaverkostoon!

Koulutuksen teemoja:

• Ryhmätoimintamalli ja sen käytännön toteutus
  • Lapsen huostaanotto vanhemman kriisinä
  • Huostaanotto lapsen kriisinä
  • Vanhemmuuden tukeminen muuttuneessa tilanteessa
  • Ryhmänohjaajana toimiminen ja ryhmäilmiöt
  • Toiminnallisia menetelmiä huostaanottokertomuksen työstämiseen ja muuhun ryhmänohjaamiseen
  • Ryhmäharjoituksia
  • Haastavat tilanteet ja erityiskysymykset ryhmässä
  • VOIKUKKIA-toiminta ja tukipalvelut
  • Oma suunnitelma VOIKUKKIA-ryhmän perustamiseen ja ohjaajana toimimiseen
  • Ryhmänohjaajan voimavarat ja jaksaminen

Lue lisää koulutuksista www.voikukkia.fiJärjestämme myös tilauskoulutuksia työyhteisöille. Lisätiedot sekä tarjouspyynnöt: voikukkia@suomenkasper.fi

VOIKUKKIA on Kasper – Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliiton ja Sininauhaliiton yhteistä toimintaa, jonka tavoitteensa on kehittää huostaanotettujen lasten vanhempien tukea ja nostaa esiin heidän ääntään.VOIKUKKIA-toiminta kouluttaa ryhmänohjaajia sijoitettujen lasten vanhempien tueksi.