Sinisorsa lumihangella, taustalla vettä.

Tärkein tehtävä on reagoida hätään, johon muut eivät reagoi

Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen johtajat koolla tammikuisessa SiniBoss-tapahtumassa.

Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen johtajat, toiminnan- ja toimitusjohtajat sekä puheenjohtajat kokoontuivat yhteen ajan hengen mukaan verkkoyhteyksien kautta SiniBoss-tapahtumaan 20.1.2022. Alun perin kaksipäiväiseksi suunniteltu tapaaminen muuttui päivän kestäväksi ruutuajaksi.

SiniBoss-tapahtuman aluksi Sininauhaliiton hallituksen puheenjohtaja Ari Inkinen kehotti kaikkia 43:a osallistujaa keskustelemaan aktiivisesti, koska jäsenyhteisön toimihenkilöiden ja luottamushenkilöiden näkemykset ovat oleellisia suunniteltaessa järjestöjen tulevaisuutta.

Ari Inkisen tervetuliaispuhe: Olemme yhteisö, joka pitää toisista huolta itseään unohtamatta.

”Koronapandemian suojaus- ja torjuntatoimet ovat vaikeuttaneet arkeamme monin tavoin. Yhteisen turvallisuuden varmistamiseksi on tehty erilaisia toimia. Toimet ovat näyttäneet myös vaikuttavan. On olemassa erilaisia ihmisryhmiä, jotka ovat joutuneet kärsimään tilanteesta, jopa kohtuuttomasti.

Julkisuudessa on nostettu esiin muun muassa lapset ja nuoret, joiden elämästä pandemia on haukannut todella ison osan, meihin aikuisiin verrattuna.

Piilossa olevaa hätää on olemassa, ja osa siitä realisoituu vasta muutaman vuoden kuluttua.

Järjestö reagoi hätään

Olet käytännössä nähnyt, miten avun ja hädän tarve on lisääntynyt.

Sininauhaliike on syntynyt aikanaan tarpeeseen vaikuttaa alkoholihaittojen vähentämiseksi. Tämän päivän sininauhaliikkeen toimijat ovat monen erilaisen ja vaikean haasteen silminnäkijöitä ja apua tarvitsevien auttajia.

Näen, että sininauhaverkostossa toimivan kansalaisjärjestön tärkein tehtävä on reagoida hätään, johon muut eivät reagoi tai niille, joille apu ei yllä.

Kristittyinä meitä ja meidän toimintaamme ohjaa ihmisen ainutkertaisuuden, ihmisarvon ja ihmisoikeuksien toteutumisen puolustaminen. Olemme yhteisö, joka pitää toisista huolta itseään unohtamatta.

Nyt on käynnissä hyvinvointialuevaalit. Äänioikeuden käyttäminen liittyy ihmisoikeuksiin. Toivon, että kannustat ihmisiä käyttämään äänioikeuttaan. Hyvinvointialueiden päättäjät tulevat tekemään ihmisten kannalta merkittäviä päätöksiä. Nyt on aika vaikuttaa.

Pihakeskusteluita ei voida vielä käydä

SiniBoss-kokoontuminen on paikka, jossa voit jakaa ja saada voimaa työhösi ja elämääsi. Voimaantuminen olisi vahvempaa, jos voisimme kokoontua samaan tilaan: nähdä toisemme, istua yhteisessä kahvipöydässä tai ihastella säätä kokoontumispaikan pihalla ja kuulla toistemme kuulumisia.

Lounasjonotus ja käytäväkeskustelut saavat vielä odottaa. Se päivä tulee vielä. Nyt meiltä odotetaan kärsivällisyyttä ja toivoa paremmasta.

Toivo on meitä kannatellut ja kannattelee myös jatkossa. Yhdessä olemme enemmän. Yhdessä myös jaksamme vaikeudet sekä kykenemme auttamaan heitä, jotka apua tarvitsevat.

Näillä sanoilla toivotan sinulle hyvää alkavaa vuotta ja SiniBoss 2022 ‑tapahtumaa.”

Silmälasipäinen mies lippalakissa ja ulkoiluvaatteissa, taustalla eri.Ari Inkinen
Sininauhaliiton hallituksen puheenjohtaja
Puh. 0400 411 690
ari.inkinen@sininauha.fi

Käynnissä olevaa järjestökehitystä

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn avustustoiminnan ajankohtaiset kuulumiset toi johtaja Hanna Heinonen. Sininauhaliiton suunnittelijat Anne Hyyrynen ja Miikka-Pekka Rautiainen hahmottelivat palveluntuottajajärjestöjen sekä Jaana Joutsiluoma työllistämisen toimijoiden tulevaisuutta. Kehittämispäällikkö Marja Vuorinen kertoi sote-uudistuksen tilanteesta. Pääsihteeri Anne Babb, International Blue Crossista antoi katsauksen Sininauhaliikkeen kansainväliseen toimintaan.

Toiminnanjohtaja Pekka Lund johdatti sininauhaväkeä kohti uutta strategiaa ja entistä tiiviimpää yhteistyötä. Päivän lopuksi työnohjaaja, tietokirjailija Raija Peltola Tevere Oy:stä ohjasi osallistujat tarkastelemaan järjestötyön erityisyyttä ja järjestöjen johtamista.

Seisova, hymyilevä nainen, jolla on kauluspaita, hiukset pois kasvoilta ja kädet puuskassaSiniBoss-tapahtumasta vastannut järjestöpäällikkö Susanna Kiuru pitää vuosittaista jäsenyhteisöjohtajien kokoontumista arvokkaana:

– Meitä kaikkia yhdistää yhteinen tavoite kohdata ja tukea vaikeissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Toivon, että tapahtumasta välittyi tunne, ettei kukaan meistä tee työtä yksin, vaan yhdessä voimme jakaa ilot ja surut.