Junnu Parkkonen graffiteja täynnä olevassa hississä yhdessä Veigo Veskin kanssa.
Etusivulle

Mikä on Sininauhaliitto?

Sininauhaliitto jäsenyhteisöineen on olemassa, jotta huono-osaisuus sekä päihde- ja pelihaitat vähenisivät.

Olemme yleishyödyllinen, noin 100 jäsenyhteisön yhteistyöverkosto, joka auttaa vaikeaan tilanteeseen joutuneita ihmisiä. Meidän ja jäsenyhteisöjemme erityisosaamista ovat päihde- ja pelihaitat, riippuvuudet, mielenterveysongelmat, pitkäaikaisasunnottomuus sekä sosiaalinen työllistäminen. Olemme #IhmisenPuolella.

Meille on tärkeää, että jokaisella on mahdollisuus kokea osallisuutta ja vaikuttaa omaan elämäänsä. Sininauhaliiton toiminta perustuu kristilliseen ihmiskäsitykseen, jonka mukaan jokainen ihminen on yhtä arvokas. Kaikilla on oikeus toivoon ja armoon.

Olemme noin 100 jäsenyhteisön keskusliitto

Meidän jäsenyhteisömme sijaitsevat ympäri Suomea, Sodankylästä Hankoon. Niissä toimitaan heikossa asemassa olevien ihmisten parissa: jäsenyhteisömme työllistävät, järjestävät päiväkeskustoimintaa, ruoka-apua, asumispalveluja, palveluohjausta ja vertaistoimintaa. Moni tarjoaa myös hengellistä toimintaa.

Pyrimme tukemaan ja auttamaan jäsenyhteisöjämme kouluttamalla, ohjaamalla ja järjestämällä tapahtumia mm. hyvinvoinnin, johtamisen, järjestötyön ja osallisuuden kehittämiseksi. Konsultoimme myös hengellisissä kysymyksissä sekä laki-, sote-, työllisyys- ja viestintätyössä. Sininauhaliitto ja sen jäsenyhteisöt muodostavat kristillisen diakoniatyön verkoston.

Lue lisää jäsenyhteisöjemme toiminnasta >>
Lue lisää jäsenpalveluistamme >>

Olemme kehittäjiä

Kehitämme perhe- ja lähisuhteisiin liittyvää päihdetyötä: kauttamme läheisen päihteidenkäytöstä kärsineet ihmiset saavat apua ja vertaistukea. Vahvistamme erilaisten herkästi marginaaliin jäävien ihmisryhmien, kuten päihteitä käyttävien ikääntyneiden ja päihteitä käyttävien ihmisten läheisten oikeutta saada tasavertaisesti tukea ja palveluita.

Kehitämme toimintatapoja luonnon hyvinvointivaikutusten hyödyntämiseen kuntoutumisen tukena sekä mahdollistamme luontokokemuksia ihmisryhmille, joille pääsy luonnon äärelle on haastavaa. Esteetön Emppa-työmme tarjoaa keskusteluapua riippuvuuksista tai mielenterveysongelmista kärsiville vammaisille ja pitkäaikaissairaille sekä kouluttaa vammaisuuden kohtaamiseen. Tarjoamme digitukea sitä tarvitseville ja autamme jäsenyhteisöjämme kehittämään asiakkaidensa digitaalista osallisuutta.

Erityisalaamme kehittäjinä on juuri nyt:

Perhe- ja lähisuhteisiin liittyvä päihdetyö
Ikääntyneiden päihdetyö
Luontolähtöinen toiminta
Digitaalinen osallisuus
Esteetön työ

Olemme pelihaittojen asiantuntijoita

Pelihaittojen asiantuntijana tuemme rahapelaajia ja heidän läheisiään, kehitämme tukemisen ja auttamisen tapoja sekä vaikutamme pelihaittojen vähentämiseen yhteiskunnassa. Asiantuntijoiltamme saa tukea myös ongelmalliseen digipelaamiseen. Tarjoamme ammatillista ja vertaisapua pelaamisen hallintaan, eriasteisten peliongelmien selvittelyyn ja peliriippuvuuteen. Peluuri tarjoaa palveluja kaikkialle Suomeen verkossa ja puhelimitse. Tieto- ja tukipiste Tiltti tarjoaa puolestaan kasvokkaista kohtaamista, korona-aikana myös virtuaalisia kohtaamisia. Restart-ohjelmamme on suunnattu digipelaajille, jotka kaipaavat pelikäyttäytymiseensä muutosta. Pelihaittapalvelut ovat maksuttomia.