Tyttö katsoo kameraan. Hänellä on hupparin huppu päässään.

Itseapuopas huumeita käyttävän nuoren läheisille

Keltaoranssilla taustalla palapelin palojen reunojen hahmoja. Kirjan ja kirjoittajien nimet.Tiina Haajanen, Anu Kivistö, Outi Partti & Sanna Tanskanen
Sininauhaliiton ja Irti Huumeista ry:n julkaisu 2021
87 s.

Huom. Julkaisua ei voi enää tilata painettuna, verkkoversio luettavissa.

Itseapuopas on tarkoitettu huumeita käyttävän nuoren läheisille. Nuoren huumeidenkäyttö herättää hätää, pelkoa ja huolta.  Päihteidenkäyttö vaikuttaa aina lähellä oleviin ihmisiin, ja arkisesta elämästä voi tulla kaoottista ja epävarmaa.

Nuoren huumeidenkäytön synnyttämässä kriisissä läheiset kohtaavat monenlaisia haasteita ja tunteita. Avun pyytäminen ja omasta jaksamisesta huolehtiminen voi olla vaikeaa. Monet huumeita käyttävien läheiset elävät hyvin kuormittavassa elämäntilanteessa, mutta jäävät silti yksin, väsyvät ja ahdistuvat.

Itseapuopas tarjoaa tukea huumeita käyttävän nuoren läheisille ja ammattilaisille kriisissä olevien läheisten kohtaamisessa.

Itseapuopas on laadittu osana Palasista eteenpäin – tukea läheisille nuoren huumeidenkäytön synnyttämässä kriisissä -hanketta.

Kirja PDF-versiona