Kaksi naista juttelee keskenään.

Järjestölähtöiset lähipalvelut.

Käytännön toimintamalleja lähiyhteisön aktivointiin.

Asta Juntunen (toim.)
Sininauhaliiton järjestölähtöisten lähipalveluiden kehittämishanke, 2014
77 s.

Jokaisella on oikeus peruspalveluihin. Tämä ei aina toteudu heikossa asemassa olevien kohdalla. Kuntien sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuessa lähipalvelut näyttävät loitontuvan. Miten siis turvata vanhusten ja muiden erityistä tukea tarvitsevien lähipalvelut?

Eräs keino on aiempaa laajempi yhteistyö eri toimijoiden kesken. Järjestölähtöiset lähipalvelut. Toimintamalleja käytännön työhön -kirjassa kerrotaan käytännön yhteistyöstä muun muassa kunnan sosiaali- ja terveystoimen, seurakunnan diakoniatyön ja paikallisten järjestöjen kesken.

Oppaan toimintamallit ovat käytännössä testattuja ja toimivia. Kirjassa esitellään muun muassa lähiyhteisön aktivointia, yhteisöllistä kyläkahvilaa, päihde- ja mielenterveystyön lähipalveluita sekä etsivää vanhustyötä. Oppaassa esitellään myös käytännön tasolla, miten lähipalveluiden tarpeet pystytään osoittamaan eri päättäjille ovensuukyselyiden avulla.

Sininauhaliiton järjestölähtöisten lähipalveluiden kehittämishankkeen mallien myötä monen tarvitsevan elämä on muuttunut. Heille mallit toivat tukea ja palveluita sekä loivat yhteisöllisyyttä.  Se on mahdollista sinunkin lähiseudullasi.

Kirjan verkkojulkaisu

Tilaa kirja: