Pilke-ohjaajan käsikirja

Ikääntyneille päihteidenkäyttäjille tarkoitetut Pilke-porukat ovat ammatillisesti ohjattuja. Tämä käsikirja on tarkoitettu ohjaajien työkaluksi tapaamisten suunnitteluun ja toteutukseen.

Pilke-ohjaajan käsikirjan kansi. Turkoosi sydän, jonka sisällä kirjan nimi. Taustalla keltaisia palloja ja kirjoittajien nimet sekä Pilkettä elämään -hankkeen logo.Terhi Pajunen
Marja-Liisa Laapio
Katariina Hänninen
Sininauhaliiton & Diakonissalaitoksen julkaisu 2015, uudistettu painos 2021
26 s.

Pilke®-toiminta on vertaistuellista, ammatillisesti ohjattua ryhmätoimintaa yli 60-vuotiaille, joilla on tai on ollut päihdeongelmia.

Pilke®-porukka kokoontuu kerran viikossa samaan aikaan samassa paikassa, tavallisesti palvelukeskuksen tai järjestön tiloissa. Pilke®-ohjaajan käsikirja auttaa porukoita luotsaavia ammattilaisia suunnittelemaan ja toteuttamaan ryhmän toimintaa sekä ottamaan haltuun toiminnan eettisiä ohjenuoria.

Tapaamisessa syödään aamupalaa, vaihdetaan kuulumisia ja pelaillaan, kokeillaan kädentaitoja, tehdään retkiä tai jotain muuta sellaista, jota pilkeläiset yhdessä ovat suunnitelleet tekevänsä. Pilke®-porukkaa ohjaa kaksi Pilke®-ohjaajaa, molemmat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia.

Pilke®-porukat toimivat matalan kynnyksen periaatteella, eli niihin saa tulla sellaisena kuin on ilman vaatimusta päihteettömyydestä tai raitistumisesta. Tämä tarkoittaa sitä, että ryhmään saa tulla myös päihtyneenä. Matala kynnys toteutuu myös siten, että Pilke®-toiminta on pilkeläiselle maksutonta. Ainoastaan matkat ryhmän ja kodin välillä ovat pilkeläiselle omakustanteisia.

Käsikirjan tekijät:

Terhi Pajunen toimi Pilke®-ohjaajana Helsingin Diakonissalaitoksella vuosina 2006-2014. Vuodesta 2015 hän on työskennellyt  yhteisötyöntekijänä ja Pilke®-kouluttajana Diakonissalaitoksen Hoivassa.
Marja-Liisa Laapio toimi ikääntyneiden päihdetyön koordinaattorina Sininauhaliitossa vuosina 2012–2015.
Katariina Hänninen on Sininauhaliiton Pilkettä elämään® -hankkeen (2020–2022) projektipäällikkö.

Pilke-ohjaajan käsikirjan PDF-versio

Tilaa kirja (tilattavissa vain 1 kpl/ tilaus):

Pilke-ohjaajan käsikirja

• Hinta: 0,00 €