Nainen ja lapsi rannalla selin kameraan.
Etusivulle

Perheklubi

Tukea samassa ryhmässä sekä päihteitä käyttävälle että hänen läheisilleen.

Sininauhaliiton Perheklubit ovat koronavirustilanteen takia tauolla, etäklubien mahdollisuutta pohditaan.

Perheklubit Helsingissä, Peliklinikalla, Jyväsjylässä, Ilmajoella ja Kiteellä ovat toisateksi tauolla.  Jyväskylässä ja Ilmajoella klubien jäsenille tarjotaan keskusteluapua puhelimitse. Mahdollista etänä osallistumista klubeihin selvitetään.

Perheklubien kokoontumisajat näet tapahtumakalenteristamme >>

Perheklubit ovat päihteiden ongelmakäytöstä kärsivien perheiden vertaistukiryhmiä, joissa tarjoamme tukea samassa ryhmässä sekä päihteitä käyttävälle että hänen läheisilleen. Jokainen osallistuja tulee ryhmään oman itsensä takia, ei parantamaan tai muuttamaan toista.

Perheklubin jäsenet toimivat toinen toisilleen peileinä. Toisten ymmärrys ja läsnäolo auttavat näkemään itsensä uudessa valossa ja antavat uskoa tulevaan. Samankaltaiset kokemukset ja tunteet yhdistävät klubin jäseniä.

Ryhmässä on mukana koulutettu tukiohjaaja, jonka tehtävänä on innostaa keskusteluun ja pitää mahdollisia opetusluentoja. Kokoontumiset pidetään kerran viikossa tai joka toinen viikko rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä. Jokainen tapaaminen kestää 1,5 tuntia.

Perhe on koko lähipiiri

Perhe ymmärretään perheklubitoiminnassa laajasti, siihen kuuluu koko lähipiiri. Mukaan voivat tulla esimerkiksi päihteitä käyttävän puoliso, lapset, vanhemmat tai ystävät. Alle kouluikäisille lapsille järjestetään klubin yhteyteen ikätasoista toimintaa. Osallistuminen ei edellytä koko perheen osallistumista tai itse päihteitä käyttävän osallistumista. Perheklubin jäsenet muodostavat ikään kuin oman perheen, jossa on mahdollisuus puhua luottamuksellisesti ja turvallisesti mieltä askarruttavista asioista. Perheklubiin voi kuulua henkilöitä, jotka ovat huolissaan sekä omasta, sukulaisen, ystävänsä tai työkaverinsa päihteidenkäytöstä.

Tule mukaan

Uusia klubeja perustetaan ympäri Suomea. Tällä hetkellä klubitoimintaa on Helsingissä, Jyväskylässä, Kiteellä ja Ilmajoella. Valmius klubien perustamiseen on ainakin Turussa. Jos asia tavalla tai toisella koskettaa ja kiinnostaa, ota rohkeasti yhteyttä! Ryhmään liitytään ottamalla ensin yhteyttä tukiohjaajiin. Tarkemmat tiedot ryhmistä löydät Sininauhaliiton tapahtumakalenterista.

Suomessa toimii eri paikkakunnilla perheklubeja ja niitä perustetaan lisää. Täydennettävä perheklubi esite tässä Perheklubi-esite

Jos asia työyhteisössäsi tai omassa elämässäsi tavalla tai toisella koskettaa ja kiinnostaa, ota yhteyttä Tarja Hiltuseen. Perheklubiin tulijat haastatellaan ennen ryhmään tulemista.

Tarja Hiltunen

tarja.hiltunen@sininauha.fi

Perheklubitoiminta Pohjoismaissa

Perheklubit (familyclub, familjeklubb) toimivat myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Toimintamalli on lähtöisin Italiasta. Yhteensä perheklubeja on lähes 40 maassa ympäri maailmaa. Norjan Siniristi tekee tiivistä yhteistyötä paikallisten perheklubien kanssa.

Perheklubit Ruotsissa
Perheklubit Norjassa