älypuhelin ihmisen kädessä hämärässä

Eettisesti kestävän rahapelien lisenssijärjestelmän ABC

– Sininauhaliitto ja tutkija Janne Nikkinen tekevät yhteistyötä parhaiden rahapelijärjestelmän lisenssikäytäntöjen löytämiseksi

Eettisesti kestävän rahapelijärjestelmän lähtökohtana on aina pelihaittojen ehkäisy. Näin on myös lisensseihin perustuvassa järjestelmässä, mikäli Suomessa päädytään sellaiseen.

Suomessa on havahduttu tarpeeseen uudistaa rahapelijärjestelmää. Edessä oleva mahdollinen siirtymä osittaiseen lisenssijärjestelmään on valtaisa muutos. On vaikea keksiä, miksi tätä muutosta ei haluttaisi tehdä siten, että ensisijaisena tarkoituksena on suojella suomalaisia ongelmalliselta pelaamiselta.

Peliyhtiöiden ”totuus” vai tutkittu tieto?

Lisenssijärjestelmän toteuttaminen ei ole vain siirtymä yksinoikeudesta monien toimijoiden järjestelmään, vaan se koostuu lukuisista poliittisista valinnoista: on säädettävä muun muassa lisenssiehdoista, verotuksesta, markkinoinnista, sallituista peleistä, rikkomusten sanktioinnista sekä päätettävä, miten ja millä tavoitteilla järjestelmää ohjataan. Peliyhtiöt kertovat omaa totuuttaan siitä, miten lisenssijärjestelmä kannattaa rakentaa. Kaikki puhuvat mielellään vastuullisuudesta. Tässä tilanteessa on pidettävä pää kylmänä ja keskityttävä markkinointipuheiden asemesta tutkittuun tietoon.

Eettisesti kestävän rahapelien lisenssijärjestelmän rakentaminen vaatii osaamista, jota on mahdollista ammentaa muiden eurooppalaisten maiden kokemuksista.

Lisenssijärjestelmä on toteutettu lähes kaikissa Euroopan maissa, ja meille on kertynyt jo paljon kokemusta sekä hyvistä että huonoista käytännöistä.

Raportti eurooppalaisten lisenssijärjestelmien hyvistä käytännöistä

Sininauhaliitto on sopinut yhteistyöstä järjestelmäkysymyksissä meritoituneen rahapelitutkija, sosiaalietiikan dosentti (TT) Janne Nikkisen kanssa. Nikkinen tuottaa Sininauhaliiton tilauksesta raportin eurooppalaista lisenssijärjestelmien hyvistä käytännöistä: missä on onnistuttu, mitä voimme oppia Suomeen. Dosentti Nikkisen kanssa tekemämme yhteistyön avulla haluamme tarjota päättäjille tietoa eettisesti kestävän rahapelien lisenssijärjestelmän rakentamiseksi.

Selvitystyön kulut katetaan Sininauhaliiton omalla pääomalla, tähän ei käytetä valtionavustusta.

Eettisesti kestävän rahapelien lisenssijärjestelmän ABC -tilaisuus

Osana yhteistyötä dosentti Nikkisen kanssa Sininauhaliitto järjestää keskiviikkona 22.3. kello 9.30–11 tilaisuuden, jota kuka tahansa voi seurata etäyhteydellä.

Tilaisuudessa kuullaan:

Sänkitukkainen, hymyilevä mies, jolla on paita, solmio ja puvuntakki.
Rahapelitutkija dosentti Janne Nikkisen puheenvuoro:
Mitä voimme oppia rahapelilisenssijärjestelmästä muiden Euroopan maiden kokemuksista

Polkkatukkainen, silmälasipäinen, hymyilevä nainen.
Peluurin päällikkö Inka Silvennoisen kommenttipuheenvuoro:
Miltä rahapelijärjestelmän tilanne ja tulevaisuus näyttävät auttavien palveluiden tavoittamien ihmisten näkökulmasta

Ilmoittautuminen etä-tilaisuuteen

Tilaisuuden etäosallistujaksi voi ilmoittautua 20.3.2023 asti tästä.

Pekka Lund
toiminnanjohtaja, Sininauhaliitto ry