Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Helsingin Diakonissalaitos juhlii koko korttelin voimalla

150 vuotta täyttävä Helsingin Diakonissalaitos juhlii tänään merkkivuottaan koko päivän kestävässä, kaikille avoimessa korttelijuhlassa.

Syntympäiväsankari Helsingin Diakonissalaitosta ei syyttää kitsailusta, kun tutustuu sen korttelijuhlan ohjelmaan. Keskusteluja, musiikkia, ruokaa, näyttelyitä, kiertoajeluita tilausraitiovaunulla. Hengästyttävä määrä erilaista toimintaa on luvassa juhlijoille.

Yksi päivän kiinnostavimmista osuuksista on klo 13 alkava seminaari Taide ja kulttuuri vahvistavat – kokijasta tekijäksi, jossa ovat mukana kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja Tommi Laitio, HDL:n diakoniajohtaja Jarmo Kökkö, ohjaaja Jussi Lehtonen, kirjailija ja terapeutti Anja Snellman ja Diakonissalaitoksen oman Gandi-yhtyeen basisti Mikko Ojala. Keskustelua luotsaa Viesti-lehden päätoimittaja Riku Siivonen.

Iltapäivällä kortteliin saapunee enemmänkin väkeä, kun korttelin asukkaiden suosikkiartistit Atomirotta ja Reino Nordin nousevat lavalle.

Tutustu ohjelmaan.

Pienestä sairaalasta yhteiskunnalliseksi voimatekijäksi

Kulkutautisairaalasta tuhannen työntekijän konserniksi muuttunut Helsingin Diakonissalaitos on erikoistunut vaativien erityisryhmien palveluihin lastensuojelussa, nuorten palveluissa, asumis- ja työllistämispalveluissa sekä päihde- ja mielenterveyspalveluissa.

Diakonissalaitoksen kortteli Alppilassa on helsinkiläisille tuttu – siellä toimii sulassa sovussa mm. laitoksen oma kirkko, iso asumisyksikkö päihdekuntoutujille, maahanmuuttajien palveluja ja palvelutalo. Diakonissalaitos on toiminut korttelissa vuodesta 1897 alkaen.

Jo vuosien ajan Diakonissalaitos on ollut voimakas yhteiskunnallinen vaikuttaja ja keskustelija, kun ajassa ovat puhuttaneet mm. asunnottomuus, huono-osaisuus ja päihteidenkäyttö. Viime vuosina se on noussut rohkeasti puolustamaan myös paperittomia maahanmuuttajia ja romanikerjäläisiä.

Sininauhaliitto onnittelee kunniakasta jäsenyhteisöään!