Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Henri Pelkosesta Sininauhasäätiön uusi toimitusjohtaja

Sininauhasäätiön hallitus on valinnut uudeksi toimitusjohtajaksi Henri Pelkosen. Hän siirtyy Sininauhasäätiöön Sininauhaliiton talous- ja hallintojohtajan tehtävästä.

Tätä ennen hän on työskennellyt muun muassa Sininauha-konsernin lakimiehen tehtävissä ja vero- ja liikejuridiikan konsultointitehtävissä KPMG Oy:llä 9 vuoden ajan. Pelkonen (42) on koulutukseltaan oikeustieteen kandidaatti.

Pelkonen kertoo, että hänen kiinnostuksensa työskennellä Sininauhaliitossa, ja nyt -säätiössä on syntynyt omakohtaisten kokemusten kautta.

– Perhepiirissäni on ollut vaikea alkoholiongelma. Koen tärkeäksi Sininauhasäätiön ja sen omistaman Sininauha Oy:n tekemän työn kodin ja tuen tarjoamisessa asunnottomille ja päihde- ja mielenterveysongelmista kärsiville ihmisille. Myös työllistämistä ja maahanmuuttoa koskevat palvelut ovat tärkeitä.

Sininauhasäätiön käytännön työssä ja ihmisten kohtaamisissa näkyy Pelkosen mukaan lähimmäisenrakkaus.

– Teemme töitä vaikeaan asemaan joutuneiden ihmisten kanssa ymmärtäen samalla sen, että kuka tahansa meistä voisi olla samanlaisessa asemassa.

Yhteistyökuviot kuntoon ennen sote-uudistusta

Pelkosen mielestä nyt on aika arvioida miten tulevat sote-ratkaisut vaikuttavat näihin palveluihin ja varmistaa se, että kokonaisuus toimii sote-uudistuksen jälkeenkin.

– Se on jo selvää, että uusien yhteistyökuvioiden rakentaminen on ensi arvoisen tärkeää. Helpointa sitä on varmasti tehdä saman aatepohjan omaavien Sininauha-yhteisöön kuuluvien tahojen kanssa.

Pelkosen perheeseen kuuluu puoliso ja kolme tytärtä. Vapaa-ajalla hänet löytää partioharrastuksen parista, joka on koko perheen yhteinen harrastus. Perheeseen kuuluu myös 6-vuotias Vili-koira.

Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Teemu Tiensuu toimii Sininauhasäätiön toimitusjohtajana (ts.), kunnes Pelkonen aloittaa 27.2.2017.