Erilaisia ja erivärisiä vihanneksia kasassa: parsakallia, purjoa, punakaalia, sipulia, salaattia, porkkana, kurkkua...

Homma pannussa kannustaa ruuanlaiton pariin niitäkin, joita ei tavallisesti keittiössä näe

Sininauhaliiton jäsenyhteisö ETRA-liitto tukee elämäntapamuutoksiin muun muassa ruuanlaittokurssein.

Elokuisella Homma pannussa -kurssilla 15 osallistujaa sai ohjeita ja ideoita siihen, mitä vihanneksia ja proteiinin lähteitä pannuruuan toteuttamisessa voi soveltaa oman makunsa mukaan.

Kurssi pidettiin Toivonlinnan idyllisissä maisemissa Piikkiössä.

Homma pannussa -kurssit perustuvat siihen, että ruuan laittamiseen tarvitaan vain paistinpannu, öljyä ja hieman mielikuvitusta. Ruoka on terveellistä, sitä on helppo valmistaa ja raaka-aineet ovat edullisia. Liikkeelle lähdetään niistä antimista mitä kunkin kaapista löytyy ja madaltaa kokkaamisen rimaa.

Hedelmiä ja vihanneksia kannattaa syödä päivittäin viittä eri väriä, jolloin niiden sisältämät ravintoaineet täydentävät toisiaan.

Yhteistyössä ADRA Finland -säätiön kanssa pidetyllä kurssilla tutustuttiin myös mausteiden maailmaan ja siihen, mikä niistä sopii mihinkin ruokalajiin, lisäksi aikaa varattiin ravitsemustiedolle ja erityisruokavalioille. Oman lisänsä kurssin sisältöön tuovat hygieniapassin suorittamiseen liittyvät yksityiskohdat ja kokemukset kentältä asiakkaiden parista.

Kurssilla kokeiltiin myös ruuantähteiden kuten yli jääneen kaurapuuron hyödyntämistä ruuan laitossa seuraavana päivänä.

Kurssilaiset saivat lopuksi mukaansa infopaketin ja Homma pannussa -kirjasen, jossa on reseptejä myös muihin kuin paistinpannulla tehtäviin ruokiin. Kotiin viemiseksi sai myös iloisen mielen yhdessä tekemisestä ja rohkeutta kokeilla uusia ruoka-aineita ruuanlaitossa.

ETRA-liiton YouTube-kanavalta saa lisätietoja ja reseptejä Homma pannussa -konseptista >>

Mikäli haluat Homma pannussa -kurssin omaan järjestöösi tai yhdistykseesi, ota yhteyttä:
Toiminnanjohtaja Mirva Korpela, 044 744 3282, mirva.korpela@etraliitto.fi
Hanketyöntekijä Eeva-Marja Matilainen, 040 180 4388, eeva-marja.matilainen@etraliitto.fi

Teksti ja kuvat: Mirva Korpela ja Nora Repo-Saeed
Iso kuva: Magda Ehlers, Pexels