nainen ja tähtisadetikku

Sininauhaliitto toivottaa hyvää kansainvälistä ihmisoikeuksien päivää!

Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus hyväksyttiin YK:n kolmannessa yleiskokouksessa jo vuonna 1948, mutta se on ajankohtainen tänäänkin.

Ihmisoikeuksien julistus valmisteltiin kymmeniä miljoonia ihmishenkiä vaatineen toisen maailmansodan seurauksena, ja sitä laadittiin vuosina 1947–1948 Yhdysvaltain presidentin puolison Eleanor Rooseveltin johdolla.

Julistuksen 10-vuotisjuhlassa vuonna 1958 Eleanor Roosevelt mietti mistä universaalit ihmisoikeudet alkavat:

”Where, after all, do universal human rights begin? In small places, close to home — so close and so small that they cannot be seen on any maps of the world. […] Unless these rights have meaning there, they have little meaning anywhere. Without concerted citizen action to uphold them close to home, we shall look in vain for progress in the larger world.”

YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen voi lukea kokonaisuudessaan esimerkiksi Ihmisoikeusliiton sivuilla:

Ihmisoikeusliitto juhlii tänään 40-vuotisjuhliaan, paljon onnea hyvästä työstä ja menestystä tuleville vuosille! Ihmisoikeudet tarvitsevat puolustajiaan ja edistäjiään tänäänkin, niinkuin ne tarvitsivat vuonna 1948.

Sininauhaliitto on kiitollinen kaikille, jotka ovat mukana yhteisessä työssä jakamattoman ihmisarvon puolustamisessa.

”Ihmisoikeudet alkavat kodin tuntumassa, niin pienissä paikoissa, etteivät ne näy yhdessäkään maailman kartassa; ihmisten keskellä, naapuruudessa, opinahjossa ja työpaikoilla.”