Ukrainan lipun värit sininen ja keltainen iviseinässä.

International Blue Cross auttaa sodasta kärsiviä pahoin pommitetussa Ukrainan Mariupolissa

"Kukaan ei tiedä, mitä seuraavat tunnit tai päivät tuovat tullessaan."

Sininauhaliiton kattojärjestö International Blue Cross kerää rahaa Ukrainan Blue Crossille. Pommitetussa Mariupolissa toimiva pieni jäsenjärjestö on yrittänyt pitää nuorten päiväkeskusta auki kaupunkia uhkaavasta humanitaarisesta kriisistä huolimatta.

Ukrainan Blue Cross  tekee työtä Mariupolin köyhimmillä alueilla heikossa asemassa olevien ihmisten parissa. Vielä tiistai-iltana järjestö kertoi pitävänsä ovet auki kaikille suojaa, ruokaa ja muuta tukea tarvitseville kaupungin asukkaille, kertoo International Blue Crossin pääsihteeri, suomalainen Anne Babb.

Mariupol oli yksi ensimmäisistä hyökkäyksen kohteeksi joutuneista Ukrainan kaupungeista ja keskiviikkona se oli tykistötulen alla tunteja. Venäjän joukot ovat katkaisseet sähkön-, lämmön- ja vedenjakelun kaupungissa ja sitä uhkaa humanitaarinen kriisi.

Paikallisen Blue Crossin työntekijät kertovat myös ruoka- ja polttoainepulasta. Ihmiset ovat pakotettuja jäämään kaupunkiin, sillä pakeneminen on tällä hetkellä hengenvaarallista.

– Kukaan ei tiedä, mitä seuraavat tunnit tai päivät tuovat tullessaan.  Avun tarve kasvaa koko ajan suuremmaksi, varsinkin lapsiperheillä, kertoo paikallinen järjestön työntekijä.

International Blue Cross kerää rahalahjoituksia Ukrainan jäsenjärjestölle kuin naapurimaissa toimiville Blue Crossin jäsenjärjestöille, jotka ovat varautuneet vastaanottamaan pakolaisia. Rahalahjoitukset kerätään ensin yhteiseen Ukrainan työn rahastoon, josta se jaetaan paikallisten järjestöjen kanssa sovituissa erissä.

Lahjoitukset voi tehdä voittoa tuottamattoman joukkorahoituspalvelu Global Givingin tai International Blue Crossin kautta.

Lahjoita Global Givingin kautta.
Lahjoita International Blue Crossin kautta.

Lapsia ruoka-apujonossa.
Arkistokuva Mariupolissa toimivan Ukrainan Blue Crossin toiminnasta.

International Blue Cross tekee maailmanlaajuista vaikuttamistyötä päihdepolitiikan ja ennaltaehkäisevän työn kehittämiseksi ja toimii verkostona hyvien käytäntöjen jakamiseksi ja päihdehaittoja huomioivan kehitysyhteistyön kehittämiseksi.

Sosiaali- ja terveysjärjestöiltä apua sodan nostattamaan ahdistukseen ja kanavia auttaa sodan jaloissa olevia

Venäjän hyökkäys Ukrainaan voi herättää pelkoa ja ahdistusta myös Suomessa. Sosiaali- ja terveysjärjestöt tarjoavat apua ja tukea vaikeiden asioiden käsittelyyn. Monet kaipaavat myös tietoa siitä, miten he itse voivat auttaa sodasta kärsiviä ihmisiä Ukrainassa.

SOSTE, jonka jäsenjärjestö Sininauhaliitto on, on koonnut sivuilleen tietoa sosiaali- ja terveysjärjestöjen tarjoamasta avusta ja tuesta sekä tietoa siitä, mitä järjestöt ja järjestöjen kautta ihmiset voivat tehdä auttaakseen ihmisiä sodan jaloissa.

”Sodan seuraaminen uutisten ja ajankohtaisohjelmien kautta voi herättää huolta ja ahdistusta. Ihmisten hädän ja kärsimyksen näkeminen voi aiheuttaa voimakkaita reaktioita. Kokosimme sivuillemme yhteen sosiaali- ja terveysjärjestöjen tarjoamaa tukea ja apua. Keräsimme sivuille myös tietoja järjestöistä, joiden kautta voi auttaa sodan jalkoihin jääneitä ihmisiä. Auttaminen voi vähentää myös omaa ahdistusta tässä tilanteessa”, kertoo SOSTEn edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti.

Lue lisää SOSTEn nettisivuilta.