Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Iso tukipotti valtiolta Samarian koordinoimaan ruoka-apuun

Sosiaali- ja terveysministeriö antaa 765 000 euroa Sininauhaliiton jäsenyhteisö Samaria rf:n koordinoimalle ruoka-apuhankkeelle. Apu kohdennetaan muun muassa toiminnassa välttämättömien kylmäkuljetusautojen hankintaan ja kuljetuskuluihin.

Rahaa annetaan Samarian lisäksi kaikkiaan 19 muulle, tänä vuonna perustetulle Suomen Ruoka-apuyhdistysten liiton jäsenyhdistykselle ympäri Suomea.

Samaria on ollut perustamassa Suomen Ruoka-apuyhdistysten liittoa ja valmistellut pitkään yhteisen avustuksen hakemista eri yhdistysten puolesta. Yli 40 paikkakunnalla toimivalla kristillispohjaisella Samarialla on pitkä kokemus ruokajakelusta. Hartiat olivat siis tarpeeksi leveät, varatoiminnanjohtaja Päivi Valkoniemi toteaa.

– Kyllä tämä silti yllätti. Kyseessä on aika kädenojennus valtiovallalta. Heikki Hursti, jonka yhdistys kuuluu tämän tuen saajiin, sanoi, että aina on olalle taputtelevia poliittikkoja ollut. Nyt ensimmäisen kerran tapahtui jotain konkreettista.

Ruoka-avun antajat toivovat, ettei leipäjonoja enää olisi

Ruoka-apua saavat ovat pääosin pitkäaikaistyöttömiä ja heidän perheitään, päihde- ja mielenterveysongelmaisia, asunnottomia, koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia nuoria sekä maahanmuuttajia. Ihmisiä, joiden tulisi tietenkin pystyä saamaan perustoimeentulo valtiolta.

Siksi valtion avustusta on tuoreeltaan myös kritisoitu. Arvostelun ymmärtää, Valkoniemi sanoo. Suomi on varakas valtio, jonka pitäisi hänen mielestään pystyä huolehtimaan ihmisen perustarpeista.

– On huonoa sosiaalipolitiikkaa, että ruoka-apua joudutaan antamaan. Mutta kun velkarahaa joka tapauksessa jaetaan, niin miksei sitten meille, jotka autamme heikoimmassa asemassa olevia. Me teemme konkreettisesti jotain. Aiemmillakin hallituksilla olisi ollut mahdollisuus tukea ruoka-apua antavia yhdistyksiä, mutta ne eivät ole tehneet sitä.

Paras keino sosiaalipolitiikan parantamiseen olisi Valkoniemen mukaan oikeanlainen työllisyyspolitiikka, joka katkaisi syrjäytymisen kierteen tarpeeksi ajoissa.

Kokonaisuudessaan erityisen tuen tarpeessa olevien auttamiseksi myönnetystä 1,1 miljoonan euron avustuspotista saivat osuudet myös A-klinikkasäätiö (46 000 euroa), Kriminaalihuollon tukisäätiön VAT-verkosto (10 000 euroa), Nuorten ystävät ry (80 000 euroa), Suomen Romanifoorumi (58 000 euroa) ja Suomen Ice-Hearts ry (139 000 euroa).

Sosiaali- ja terveysministeriö: Yli miljoona euroa valtionapua erityisen tuen tarpeessa olevien auttamiseksi