Kuva pöydästä, jossa kannettava, vihkoja ja kaksi ihmistä. Kasvoja ei näy.

Järjestöt mukaan hyvinvointialueiden palveluketjuihin

Tulevien hyvinvointialueiden lakisääteisiä tehtäviä ovat mm. sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen, joten nyt kaikkien sote-järjestöjen on aika alkaa rakentaa yhteistyötä hyvinvointialueiden ja kuntien kanssa.

Järjestöjen toiminnan avulla edistetään ja vahvistetaan asukkaiden hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Järjestöjen tarjoama tuki on saatava näkyviin ja osaksi palveluketjua.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Jokaisessa sote-järjestössä kannattaa nyt istua alas ja katsella ympärilleen:

1. Mihin hyvinvointialueeseen tulemme kuulumaan, olemmeko jo mukana yhteistyöverkostoissa, mitä muita toimijoita alueellamme on jne.?
  2. Mitä me itse teemme? Ovatko asiakkaat mukana toiminnan kehittämisessä? Olemmeko kuvanneet palvelumme ja toimintamme? Olemmeko kertoneet työstämme kaikille oleellisille tahoille?
  3. Mistä rahoituksemme koostuu?
  4. Teemmekö yhteistyötä ja kenen kanssa?
  5. Mitä teemme seuraavaksi ja mitä haluamme tehdä viiden vuoden kuluttua?

Vaikka työpäivät järjestössä täyttyvät arjen pyörittämisestä, on otettava aikaa ja suunnattava tulevaan. Muussa tapauksessa toiminnan loppumisen riski kasvaa. Toiminnanjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja, varatkaa yhteistä aikaa ja tehkää suunnitelma, miten etenette kohti hyvinvointialueen yhteistyötä ja varmistatte paikkanne palveluketjussa ja -kokonaisuudessa. Varmistakaa, että teette yhteistyöä myös muiden järjestöjen kanssa.

Asta Juntunen

järjestöpäällikkö (19.3.2021 saakka)