Metallinen kompassi, jonka neula näyttää pohjoiseen.

Jäsenjärjestöpäivillä, Juhlaseminaarissa ja Liiton kokouksessa iloittiin kohtaamisista

Vuosikokouksessa 27.4.2022 valittiin Sininauhaliiton uusi hallitus.

Jäsenjärjestöpäivien Juhlaseminaarissa nautittiin täysi kattaus puheenvuoroja

Sininauhaliiton ja sen jäsenjärjestöjen suurin yhteinen vuosittainen tapahtuma on Jäsenjärjestöpäivät, joita päästiin nyt viettämään parin vuoden etätapaamisten jälkeen myös aivan aidosti läsnä ollen Helsingin Messukeskuksen kongressisiivessä.

Jäsenjärjestöpäiville 26.–27.4.2022 osallistui kuutisenkymmentä jäsenjärjestöjen edustajaa. Juhlaseminaarissa nautittiin tasokkaista puhujista.

Videokuva lyhythiuksisesta, silmälasipäisestä naisesta, jonka takana on lasitiiliseinä.Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen toi STM:n tervehdyksen videovälitteisesti.

Pöydän takana seisova, lyhythiuksinen, silmälasipäinen nainen hymyilee leveästi. hänellä on puolipitkähihainen mekko ja käsissään papereita. Etualalla on kukka-asetelma.Kansanedustaja ja kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah vakuutti, että lähimmäisenrakkaus on yhteiskuntaa kannatteleva voima.

Mikrofonia pitelevä pukuun pukeutunut silmälasipäinen mies seisoo sivuttain valkokankaan edessä ja osoittaa kankaalle heijastuvaa graafista kuviota.Erityisasiantuntija, dosentti Sakari Kainulainen totesi, että hyvinvointia kasvatetaan askeleittain: tarvitaan luottamusta, tekemistä, vuorovaikutusta muiden kanssa, yhdessä tekemistä, haastavampaa tekemistä, työtä ja elintapojen muutosta. Tässä järjestöjen sosiaalinen kuntoutustoiminta on ytimessä.

Silmälasipäinen mies mikrofoni kädessään seisoo valkokankaan edessä. Miehellä on pikkutakki.Tulevaisuustutkija Ilkka Halava antoi paljon ajattelemisen aihetta kertoessaan, miten elämme nyt nopeaa vuosikymmentä ja miten rakennamme yhteistä. Perinne, toiminta, tulevaisuus, henkilöt, valta, yhteisö, symbolit, lokaatio, sankaruus, status, tieto, talous, kielit ja termit ovat aitoja sitoutumista synnyttäviä elementtejä!

Sininauhaliiton hallitus muodostuu kokeneista ja monialaisista osaajista

Hallituksessa on laaja-alaista järjestötoiminnan tuntemusta, päihde-, mielenterveys- ja riippuvuusosaamista sekä julkisen hallinnon ja sidosryhmien tuntemusta ympäri Suomen.

Sininauhaliiton hallitukseen valittiin vuosikokouksessa 27.4.2022 uusiksi jäseniksi Jarmo Kantosen (HDL), Rita Lepikon (Laukaan Väentupa ry), Janne Rantalan (Rauman Seudun Katulähetys ry), Satu Toivasen (Kaakkois-Suomen Sininauha ry) ja Jappe Vilpusen (ViaDia Keski-Uusimaa ry).

Hallituksessa jatkavat Ari Inkinen, Pertti Rajala (Porin Sininauha ry), Janika Lindström (Vivo ry), Jussi Kastepohja (Jyväskylän katulähetys ry) ja Larissa Franz-Koivisto (Suomen Caritas).

– Erityisesti minua ilahdutti, että hallitukseen ehdotettiin enemmän henkilöitä kuin oli paikkoja. Se kertoo, että liiton toiminta nähdään merkityksellisenä ja jäsenistöllä on tahtoa vaikuttaa asioihin. Luottamushenkilöiden tehtävänä on tukea liiton johtoa ja osaltaan huolehtia, että Liiton kokouksen päätökset toteutetaan, arvioi puheenjohtajan tehtävään toiseksi kaudeksi valittu Ari Inkinen.

Uusi hallitus pääsee ensitöikseen käsittelemään strategiaa

Hallituksella on merkittävä rooli yhdessä liiton toimihenkilöiden kanssa tunnistaa toimintaympäristön muutokset ja kirjoittaa askelmerkit vuosille 2023–2026. Hallituksen on saatava aikaan keväällä 2023 Liiton kokoukselle esitettävä mahdollisimman hyvä strategiaehdotus, jonka perusteella Sininauhaliitto voi täyttää tarkoituksensa.

Työn alla olevan strategian tulee ohjata Sininauhaliiton kulkua rohkeasti kohti vuotta 2026. Kristilliseen ihmiskäsitykseen perustuvaa ehkäisevää päihdetyötä, päihde- ja pelihaittojen ja syrjäyttämisen vähentämisille sekä toipumista edistävälle toiminnalle on edelleen tarve.