Jouluna olemme #ihmisenpuolella

Me autamme niitä, jotka tarvitsevat apua juuri nyt.

Sininauhaliitto on runsaan sadan jäsenyhteisön yhteistyöverkosto, joka auttaa vaikeaan tilanteeseen joutuneita ihmisiä. Joulun alla jäsenyhteisöissä eri puolilla Suomea neulotaan villasukkia, kääritään joulupaketteja, keitetään kahvia, tehdään voileipiä, jaetaan jouluaterioita ja pysähdytään keskustelemaan ihmisten kanssa.

Tänä vuonna kohtaaminen on haasteellista koronan takia ja puhelinsoitoista ja tekstiviesteistä on tullut entistä tärkeämpiä.

Jäsenyhteisö Operaatio Ruokassin hallituksen jäsen Maarit Helin muistuttaa Suomen Liikemiesten Lähetysliikkeen joulukalenterissa, että jokainen meistä voi tarvita joskus apua. – Me autamme niitä, jotka tarvitsevat apua juuri nyt.

Suuri huoli on ihmisistä, joita ei ole tavoitettu edes puhelimitse. Silloin pakataan autoon jouluruokaa ja lämpimiä vaatteita, ja lähdetään etsimään kadonneita kavereita. Jos osoite on tiedossa, etsiminen tuottaa yleensä tuloksia ja päästään kyselemään kuulumisia ja toivottamaan hyvää joulua. Vaikeampi on löytää ihmisiä, joilla ei ole osoitetta eikä vakituista asuinpaikkaa. Missä he ovat? Miten he pärjäävät kylmässä talvessa?

Jäsenyhteisö Hyvinkään Toimarin vastaava ohjaaja Maria Pihlajamaa toteaa Toimarin joulukalenterissa, että perusasiat työssämme pysyvät: lähimmäisenrakkaus, kohtaaminen, yhdessäolo, auttaminen ja ymmärrys. – Ja vain niillä on viime kädessä merkitystä.

Sininauhaliitto kuuluu kansainväliseen International Blue Cross -järjestöön, jolla on itsenäisiä jäseniä lähes 40 maassa eri puolilla maailmaa. Kaikkialla autetaan ja tuetaan erityisesti niitä ihmisiä, jotka jäävät muun tuen ulottumattomiin. Sininauhaliiton toiminta perustuu kristilliseen ihmiskäsitykseen, jonka mukaan jokainen ihminen on yhtä arvokas. Kaikilla on oikeus toivoon ja armoon.

Asta Juntunen

järjestöpäällikkö