”Joustamattomat työmarkkinat sulkevat ulos valtavan määrän ihmisiä”

Tuskin on sattumaa, että erilaiset työllistämistoiminnot ovat kaikkein yleisin Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen toimintamuoto, kirjoittaa Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund.

Työn pitää joustaa. Ei riitä, että työntekijät joustavat, myös työn pitää joustaa.

Työmarkkina ei voi olla vain ”on” ja ”off”, joko töissä tai ei-töissä. Tällainen ajattelu on inhimillisesti typerää ja haitallista. Se on myös kansantaloudellisesti kestämätöntä ja osaltaan estää hallituksen työllisyysasteen nostamisen tavoitetta toteutumasta.

Kaikki eivät voi – eikä heidän tarvitse – tehdä täyttä työaikaa avoimilla työmarkkinoilla. Monelle sopii paremmin lyhennetty työaika ja/tai jollain lailla tuettu työ. Joustamattomat on/off-työmarkkinat sulkevat ulos valtavan määrän ihmisiä, jotka haluavat tehdä työtä mutta joiden edellytykset eivät ainakaan nyt riitä tarjolla oleviin töihin.

Tuskin on sattumaa, että erilaiset työllistämistoiminnot ovat kaikkein yleisin Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen toimintamuoto: neljä viidestä järjestöstä toteuttaa jotain työllistämistä tukevaa toimintaa. Nimenomaan järjestöillä on osaamista, edellytyksiä ja halua ottaa, auttaa ja tukea työelämään mukaan myös heitä, joiden työkyvyssä on rajoitteita. Tälle työlle on oltava edellytykset, käytännössä rahoitus, myös jatkossa.

Ilahduttavasti myös jotkut yritykset ovat alkaneet ymmärtää uudella tavalla omaa rooliaan vajaa- ja osatyökykyisten palkkaamisessa. Yritysten ja järjestöjen hyvä yhteistyö voi tarjota aiemmin kokeilemattomia ratkaisuja, joista työmarkkinat, yhteiskunta ja yksilöt hyötyvät.

Jokaisen työ on arvokasta. Kaikkien työlle on annettava mahdollisuus.

Pekka Lund, Sininauhaliiton toiminnanjohtaja

Kirjoitus on ilmestynyt Sininauhaliiton TOIVO-lehden numerossa 1/2020.