Alkoholi on riski jo ennen syntymää – kansainvälinen FASD-päivä 9.9.

Kansainvälistä FASD-päivää vietetään joka vuosi 9.9. muistuttamaan yhdeksän kuukauden raittiudesta raskausaikana. Alkoholi on kaikkein merkittävin sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Kaikista päihteistä juuri alkoholi aiheuttaa eniten sikiövaurioita.

Alkoholinkäyttö aiheuttaa vuosittain kehitysriskin tuhansille sikiöille

Altistuminen alkoholille jo ennen syntymää on merkittävä syy sikiön kehityshäiriöihin. Alkoholille altistumisesta voi seurata sikiövaurioiden laaja kirjo eli Fetal Alcohol Spectrum Disorders (FASD), ja se vaikuttaa ainakin yhteen prosenttiin koko maailman väestöstä. FASD on täysin estettävissä, kun odottava äiti pidättäytyy alkoholin käytöstä raskauden aikana. Sekä väestön että terveydenhuollon ammattilaisten tietämättömyys syndrooman olemassaolosta estää FASD:n tehokasta torjuntaa.

Too Young To Drink yhdistää eri maiden organisaatiot

Kansainvälinen kampanja Too Young To Drink, Liian nuori juomaan yhdistää raskauteen, lapsuuteen ja terveyteen liittyvät julkiset ja yksityiset järjestöt ympäri maailman tekemään yhteisiä aloitteita FASD-tietoisuuden lisäämiseksi.  Kampanjaan osallistuu tällä hetkellä 76 organisaatiota yli 36 maassa. Kampanjan avulla kumppanit ja osallistujamaat voivat levittää tarkkaa, johdonmukaista, yksiselitteistä ja ei-tuomitsevaa tutkimustietoa raskauden ajan alkoholialtistuksesta aiheutuvista riskeistä ja kannustaa eri organisaatioita jakamaan kokemuksia, asiantuntemusta ja hyviä käytäntöjä.

Katso kampanjan tuore video >>

#TYTD2018