Käynnistyvä Restart-hanke auttaa digitaalisen pelaamisen aiheuttamissa haitoissa

Peluurilta uudenlaista tukea ongelmallisesti digipelejä pelaaville

Vuonna 2019 osana Peluurin ja Sininauhaliiton toimintaa käynnistyy STEAn tukemana digipelihaittoihin erikoistunut kolmivuotinen Restart-hanke. Hankkeen kohderyhmänä on ongelmallisesti digipelejä pelaavat, jotka kaipaavat tukea oman pelaamisen hallintaan.

Hankkeen aikana muokataan alun perin rahapeliongelmiin kehitetty Peli poikki -ohjelma digipelaajien tarpeita vastaavaksi. Peli poikki on netin kautta toteutettava kahdeksan viikon ohjelma, joka palvelee valtakunnallisesti. Ohjelma on yhdistelmä asiakkaan omaa opiskelua kotitehtävien avulla verkossa, vertaistukea keskustelufoorumilla ja terapeutin kanssa viikoittain puhelimitse käytäviä keskusteluja. Maksuttomuuden, matalan kynnyksen, hyvän toteutettavuuden ja hyvien tulostensa vuoksi ohjelmasta on tullut erittäin suosittu.

Koska digipelaamisen ongelmiin on ollut huonosti apua tarjolla, Peli poikki -ohjelmaan on vuosien varrella hakeutunut myös digipelaamisen ongelmista kärsiviä. Heitäkin on pystytty ohjelmalla auttamaan, mutta kaikkia digipelaamisen ominaispiirteitä ei nykyisellään pystytä huomioimaan.

”On hieno saada juuri digipelaajille suunniteltu ja suunnattu ohjelma. Samalla, kun digipelaajille pystytään tarjoamaan uudenlaista tukea ja apua, saadaan lisättyä tietoa ja ymmärrystä digipeliongelmasta ilmiönä,” toteaa Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen.

Hanke käynnistyy alkuvuodesta 2019, ja sen etenemisestä tiedotetaan tarkemmin Peluurin verkkosivuilla.

Peluurin yksikön päällikkö
Inka Silvennoinen
inka.silvennoinen(at)peluuri.fi

Lisää ongelmallisesta digipelaamisesta täällä.