Hernesopan keittoa. Kuvassa näkyy kaksi kattilaa ja käsi joka hämmentää keittoa. Käsi on tatuoitu. Kuva on otettu Sininauhaliiton jäsenyhteisössä Vihreässä Keitaassa Helsingissä.

Kesän odotetaan tuovan ruoka-avun äärelle vielä lisää ihmisiä

Nuorten kesätyöpaikat on vähissä ja koulujen ruokajako loppuu, joten ruokajonoihin odotetaan lisää lapsiperheitä ja nuoria.

Ruoka-apu.fi ja Sininauhaliitto järjestävät verkkotapaamisia ruoka-aputoimijoille poikkeustilanteessa. Viimeisimmissä tapaamisissa on havaittu, että ruoka-avun tarvitsijoiden määrä on edelleen hurjassa kasvussa, kun poikkeustila jatkuu.

– Ruoka-avun tarvitsijoiden määrä ympäri Suomen on jo kaksinkertaistunut normaalista. Avun piiriin on tullut sellaisia lapsiperheitä, jotka eivät ole ennen tarvinneet ruoka-apua. Tällä hetkellä ollaan huolissaan myös nuorista, joille ei tänä kesänä löydy töitä normaaliin tapaan. Myös kouluruokailun loppumisen kesän ajaksi uskotaan vaikuttavan asiakasmääriin, Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen projektipäällikkö Anne Hyyrynen kertoo.

Osa vapaaehtoisista nyt ikänsä puolesta karanteenissa

Rajoitusten takia myös ruoka-avun vapaaehtoisten määrä on vähentynyt. Sininauhaliiton jäsenyhteisöjenkin vapaaehtoisista moni on yli 70-vuotias.

– Kotiin jääneet vapaaehtoiset ovat aktivoituneet esimerkiksi villasukka- ja hengitysmaskitalkoisiin sekä soittorinkeihin, joissa soitellaan asiakkaille, jotka ovat jääneet päivätoiminnan loppuessa yksin vaille tekemistä.

Samalta verkkosivustolta kaikki tieto ruoka-avusta

Myös hävikkiruoka on paikoin vähentynyt. Toisaalta esimerkiksi hotellit ovat lahjoittaneet ruokaa jakoon. Monilla paikkakunnilla kotiin toimitettava ruoka-apu on järjestynyt järjestöjen, kuntien ja seurakuntien yhteistyöllä.

Ruoka-apu.fi ja Sininauhaliitto ovat järjestäneet jo kuutena torstaina ruoka-aputoimijoiden verkkotapaamisen.  Tapaamisissa on ollut kymmeniä ruoka-apua tekeviä tahoja ympäri Suomen. Tarkoituksena on jakaa ruoka-aputyön kokemuksia eri puolilta Suomea koronaepidemian aikana.

– Verkkotapaamisilla halutaan tukea toisinaan hyvin yksin ruoka-apua tekeviä tahoja. Poikkeustilanteessa ruoka-avun toteuttamisessa on tärkeää jakaa huolta sekä kuulla hyviä ja toimivia tapoja muilta ruokaa jakavilta, Sininauhaliitossa ruoka-apua ja osallisuutta suunnitteleva Eveliina Haapa-aho sanoo.

–  Yhtenä tärkeänä aiheena verkostotapaamisissa on ilmennyt viestimisen tärkeys tässä poikkeustilanteessa. Tiedottamisessa auttaa ruoka-apu.fi sivusto, joka jokaisen järjestön olisi hyvä ottaa käyttöön, Anne Hyyrynen sanoo.

Ruoka-apu.fi on erinomainen sivusto ruoka-apua hakevalle ja sitä järjestävälle taholle nyt, ja poikkeusajan ulkopuolellakin. Sivustolla on jo noin 250 ruoka-avun järjestäjää eri puolilta Suomea ja määrä kasvaa koko ajan. Lisätietoa sivuston käytöstä ja opastusta käyttöön on saatavilla – kysy lisää: eveliina.haapa-aho@sininauha.fi tai suoraan Osallistava yhteisö-hankkeesta info@ruoka-apu.fi

Kuva: Jani Laukkanen