Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Me tunnemme Arskan

”Arska” on asiakas, josta puhutaan hallituksen kolmen miljardin säästötalkoissa palveluiden hevijuuserina. Päihdetyötä tekevien Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen väki tuntee hänet ihmisenä ─ yksilönä kaikkine karvoineen ja persoonallisine piirteineen.

Vaikka sote-uudistuksen kerrotaan lisäävän asiakaskeskeisyyttä ja valinnanvapautta, ollaan ministeriö- ja maakuntatasolla valitettavan kaukana Arskasta ja hänen todellisuudestaan.  Jos uuden mallin kehittäjät todella haluavat varmistaa, että sote-uudistuksen keskiössä on asiakas, pitää arjen asiantuntijat ─ eli järjestöt ─ ottaa mukaan kehittämiseen pikapikaa.

Järjestöillä on korvaamatonta asiantuntemusta, ammattitaitoa ja arvopohjasta nousevaa sitoutumista. Tämä koskee erityisesti toimimista kaikkein heikoimmassa asemassa olevien kansalaisten kanssa.

Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijat ovat samalla viivalla, kun rakenneuudistus toteutuu.

Arskan kannalta oleellista on saada palvelut yhtenä vaikuttavana kokonaisuutena. Järjestöjen tuottamien palveluiden mahdollinen tuotto ohjataan sataprosenttisella varmuudella takaisin Arskan auttamiseen. Se on tuloksellista.

Lisätietoja:

Aarne Kiviniemi, johtaja, Sininauhaliitto, p. 0505223285, aarne.kiviniemi@sininauha.fi