Aurinko paistaa ympyrään asetettujen sormien läpi rannalla.

Nuorten humalajuominen vähentynyt

Selvin päin kesään!

Hyviä syitä juhlaan ei kannata pilata päihteillä!

Aikuisten on hauskanpidonkin keskellä autettava nuoria huomaamaan päihteettömän juhlinnan edut. Vai ovatko osat vaihtuneet, opettavatko nuoret jo vanhemmilleen, miten juhlitaan ilman alkoholia? Vuonna 2018 julkaistu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Näin Suomi juo -raportti toteaa alaikäisten nuorten alkoholinkäytön ja humalajuomisen vähentyneen koko 2000-luvun ajan ja nuorilla aikuisillakin vuodesta 2008 lähtien.

17. kerran järjestettävä Selvin päin kesään -kampanja rohkaisee kaikkia terveellisten ja turvallisten valintojen tekemiseen. Kampanja sijoittuu erityisesti koulujen päättäjäisviikonloppuun touko-kesäkuun vaihteessa. Kampanjakumppaneina ovat Raittiuden Ystävät ry:n lisäksi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Erkki Poikosen säätiö, ETRA-liitto, Hem och skola rf, Koulutus Elämään säätiö, Kran rf, Lastensuojelun Keskusliitto, Myllyhoitoyhdistys, Nuori kirkko ry, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik rf, Pelastakaa Lapset ry, Sininauhaliitto ry, Sininuorisoliitto, Suomen ASH, Suomen Punainen Risti, Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry, Suomen Valkonauhaliitto ja Viron Raittiusliitto (Eesti Karskusliitt).

Lisätietoja:

Marko Kailasmaa