Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien ääni esiin! Järjestöjen sote-kiertue jatkaa Mikkeliin

Mielenterveyden keskusliitto ja Sininauhaliitto ovat huolissaan sote-uudistuksen mukanaan tuomista loukuista. Järjestöt haluavat tuoda eteläsavolaiseen sote-keskusteluun tähän asti syrjässä olleet osalliset: palveluja tarvitsevat päihde- ja mielenterveyskuntoutujat.

”Sote-uudistus ja valinnanvapaus tuovat mukanaan riskejä. Meitä huolestuttaa se, miten palveluiden käyttäjiä kuullaan omassa asiassaan. Muutos tuo aina myös uusia mahdollisuuksia, mutta sitä pitää tarkastella kriittisesti, jotta vältetään pahimmat loukut”, sanoo lakimies Merja Karinen Mielenterveyden keskusliitosta.

Karinen on seurannut lainsäädäntöä ja sen soveltamista mielenterveyskuntoutujien näkökulmasta jo 18 vuotta. Hän on Suomen ainoita alallaan.

”Selvästi jo näkyvissä oleva riski ovat asiakasmaksulain myötä todennäköisesti nousevat asiakasmaksut. Ne nousivat 2015 yli 9 % ja 2016 peräti 30 %. Jo nyt ne ovat kohtuuttomia, ja moni on velkaantunut välttämättömien terveyspalveluiden ja lääkekulujen takia”, Karinen sanoo.

”Kohoavien asiakasmaksujen seurannaisvaikutus on lisääntyvä velkaantuminen. Vaihtoehtoisesti hoitoa ja lääkkeitä tarvitsevat jättävät hakeutumatta hoitoon ja hankkimatta lääkkeet.”

”Vaarana uudistuksessa on myös palveluiden pirstaloituminen, josta kärsivät eniten moniongelmaiset, jotka tarvitsevat monenlaisia palveluita. Tuossa ryhmässä on paljon mielenterveys- ja päihdekuntoutujia”, Karinen toteaa.

Mielenterveyden keskusliiton ja Sininauhaliiton valtakunnallinen kiertue kerää vuoropuheluun maakunnan eri toimijat, järjestöt ja palveluntarvitsijat. Kotkasta alkanut sote-kiertue jatkuu Mikkelistä vielä Kuopioon (9.11.2017), Jyväskylään (28.11.2017) ja Tampereelle (29.11.2017).

Maksuton SOTE-uudistus – entä järjestöjen ääni? -kiertue Mikkelissä 26.10.2017 klo 9-16 (Mikpoli-Sali, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Patteristonkatu 3 D)

Katso päivän kaikki puhujat
Ilmoittaudu 23.10. mennessä

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Merja Karinen, lakimies, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 050 561 7416 (tavoitettavissa 23.10. alkaen, haastattelupyynnöt tekstiviestillä)
Teemu Tiensuu, toiminnanjohtaja, Sininauhaliitto, puh. 040 5520 495
Olavi Sydänmaanlakka, toiminnanjohtaja, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 050 363 9920

Mielenterveys- ja päihdeongelmien yleisyys
Samanaikaiset mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat erittäin yleisiä, ja yhdistelmä tunnetaan kaikkialla terveydenhuollossa. Jopa 30 %:lla masennuspotilaista on päihdeongelma ja päihdeongelmaisista 30–60 %:lla on masennusta. Päihdeongelmat kytkeytyvät myös moniin muihin mielen sairauksiin kuten skitsofreniaan sekä ahdistuneisuus- ja syömishäiriöihin.

Mielenterveys- ja päihdeongelmien tarkkaa lukumäärää on vaikea arvioida, mutta pelkästään mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä on noin 110 000 henkilöä. Noin puoli miljoonaa suomalaista ylittää alkoholin suurkulutuksen rajat ja kaikkein vaikeimpia alkoholiongelmia on n. 10 %:lla väestöstä.