Nainen katsoo selin ulos ikkunasta, ulkona sataa lunta.

Päihderiippuvaisen läheinen, kerro meille tarinasi!

Tärkeän ihmisen päihderiippuvuus varjostaa arkea monin tavoin. Se tuo mukanaan huolia ja voi estää elämästä täyttä elämää – silloinkin, kun päihteitä käyttänyt ihminen ei ole enää mukana omassa elämässä.

Sininauhaliiton Läheiset ja päihteet -työala tarjoaa tukea ja tietoa haitallisesti päihteitä käyttävien läheisille. Etsimme nyt uusia verkkosivujamme varten kokemustarinoita siitä, millaista on elää tärkeän ihmisen päihteidenkäytön varjossa. Voit olla perheenjäsen, sukulainen tai ystävä, jota tärkeän ihmisen päihteiden käyttö kuormittaa tai on kuormittanut. Kokemustarinat tarjoavat vertaistukea samassa tilanteessa oleville sekä lisäävät ammattilaisten tietoa ja ymmärrystä päihteidenkäyttäjien läheisten kokemusmaailmasta.

Toivomme erityisesti kokemustarinoita:

• Siitä, miten haitallinen päihteidenkäyttö on vaikuttanut arkeesi läheisenä?
• Siitä, mistä olet saanut tilanteeseeni apua ja tukea?
• Siitä, mikä on auttanut sinua jaksamaan ja tukenut hyvinvointiasi?
• Miten näet elämäsi tällä hetkellä?

Kerro meille tarinasi täällä.

Jakamalla tarinasi hyväksyt sen käytön kaikessa Sininauhaliiton Läheiset ja päihteet -aiheisessa viestinnässä. Tarinoita saatetaan hyödyntää verkkosivujen lisäksi esimerkiksi läheisten kokemuksia käsittelevissä podcasteissa tai sosiaalisessa mediassa ja ammattilaisten koulutuksissa.

Kaikkien tarinansa jakaneiden kesken arvomme kirjapalkintona Johanna Pohjolan Isä pullossa sekä Maaret Kallion Voimana toivo -kirjoja (yhteensä 4 kpl).

Keräämme vastauksia 20.2.2021 saakka, jonka jälkeen suoritamme arvonnan. Voittajille ilmoitetaan sähköpostitse.