iäkäs nainen istuu pöydän ääressä

Päihderiippuvaisen läheinen, tule kuulemaan oikeuksistasi!

Läheisiltä puuttuu usein tieto siitä, miten auttaa päihderiippuvaista ihmistä ja mitkä ovat niin läheisen kuin päihderiippuvaisen oikeudet palvelujärjestelmässä. Torstaina 30.9. klo 18 järjestettävällä verkkoluennolla oikeuksista kertovat asiantuntijat ja kokemusasiantuntijat.

Päihderiippuvaisen ja läheisen oikeudet -verkkoluennolla kuullaan päihderiippuvaisen ihmisen ja hänen läheisensä oikeuksista palvelujärjestelmässä. Tapahtuma on maksuton.

Aika: 30.9. klo 18-20
Paikka: Zoom-alusta. Pääset mukaan painamalla tästä linkistä: https://zoom.us/j/96391037808

Huomioithan, että osallistuminen mobiililaitteella vaati Zoom-sovelluksen lataamisen. Kun olet ladannut sovelluksen puhelimeesi, klikkaa osallistumislinkkiä uudelleen.

Luento on tarkoitettu päihderiippuvaisten läheisille. Luennon puhujille on mahdollista esittää kysymyksiä chatin kautta.

Luennon puhujat:

Päihdeasiamies Tuula Sillanpää, EHYT ry
Sairaanhoitaja Tuomas Pielismaa, Eksote
Kokemusasiantuntija Kimmo Puhakainen, Eksote

Kun itselle tärkeän ihmisen päihteiden käyttö osoittautuu ongelmalliseksi, läheinen pyrkii etsimään hänelle tukea ja apua. Erityisesti alkuvaiheessa voi olla vaikea hahmottaa, mistä päihderiippuvuuteen sairastunut voi saada apua. Myös myöhemmin, päihteiden ongelmallisen käytön jatkuessa, läheiset ajavat päihderiippuvaisen ihmisen asioita, ohjaavat häntä hoitoon ja pitävät hänen puoliaan palvelujärjestelmässä.

Päihderiippuvuus ei koskaan ole läheisen vastuulla, mutta on luonnollista haluta auttaa itselleen tärkeää ihmistä toipumaan. Sen vuoksi tieto päihderiippuvuuden hoidosta tai siihen liittyvistä palvelurakenteista auttaa myös läheistä. Usein läheinen itsekin väsyy haasteellisessa elämäntilanteessa ja tarvitsee itsekin tukea voidakseen hyvin. Läheiselle voi olla epäselvää, mistä hän voi saada omaan jaksamiseensa tukea ja millaisiin palveluihin on läheisenä oikeutettu.

Luennolla jaetaan tietoa päihderiippuvaisen ja läheisen oikeuksista. Mukana päihdeasiamies sekä asiantuntija ja kokemusasiantuntija Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin päihdeklinikalta.