Päiväkeskuksessa on juhlat

Päiväkeskuksessa on juhlat

Sankari istuu pöydän ääressä. Pöydällä on kirjottu liina ja niittykukkia maljakossa. Tuoksuvia korvapuusteja ja mansikkakakku. Kaapista on löytynyt ruusukupit, jotka muistuttavat mummolasta ja lapsuudesta. Mummola oli maailman paras paikka.

”Sä kasvoit neito kaunoinen…”, kajahtaa tuttujen kavereiden suusta. Kauniisti ja karheasti. ”Onnea 60-vuotiaalle”.

Sininauhaliikkeen päiväkeskuksissa eletään arkea ja juhlaa. Ihmisten kanssa. Päiväkeskus on tuhansien ihmisten turvasatama ja oma paikka. Se on lähellä ja sinne on helppo mennä. Päiväkeskukset lisäävät ihmisten hyvinvointia ja terveyttä, ja toimivat työllistämisen paikkoina.

Maakunta- ja soteuudistuksen edetessä on monilla paikkakunnilla noussut huoli päiväkeskusten jatkuvuudesta. Ymmärretäänkö niiden arvo? Jokaisen kuntapäättäjän, luottamus- ja virkamiehen, kannattaa käydä kyläilemässä lähimmässä päiväkeskuksessa ja tutustua sen toimintaan ja ihmisiin. Hyvällä tuurilla pääsee osallistumaan päivän yhteisiin töihin ja samalla keskustelemaan ihmisten kanssa.

Juhlan jälkeen sankari kiittää tästä päivästä. ”Kiitos, että saan olla mukana porukassa. Kiitos, kun lauloitte.” Jokainen ihminen on juhlansa ansainnut, ja jokainen ihminen on laulun arvoinen.

Asta Juntunen
järjestöpäällikkö