Nainen seisoo muovikassien keskellä

Palkkatukiuudistus heikentää työmahdollisuuksia

...uudistus vie meidän työvoimastamme lähes puolet, Vaajakosken Suvannon toiminnanjohtaja Erja Blomberg kertoo. Vaajakosken Suvanto on jyväskyläläinen pieni yhdistys, joka työllistää vuosittain noin 12 henkeä, suuri osa on 100 prosentilla palkkatukityöllistettyjä....

Sininauhaliiton jäsenyhdistyksissä ihmetellään palkkatukiuudistusta, joka on edennyt lausuntokierrokselle. Ehdotuksen mukaisena uudistus horjuttaa heikoimmassa asemassa olevien mahdollisuuksia työn tekemiseen.

Nuorille tuki työuran aloittamiseen

– Jos esitetyn kaltainen laki toteutuu, toimintamme vaikeutuu huomattavasti, toiminnanjohtaja Vesa Nyrhinen Mikkelin ViaDiasta toteaa.

ViaDia Mikkeli ry tuottaa kuntouttavaa työtoimintaa palveluna Essotelle, Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymälle. Yhdistyksellä on myös kirpputoritoimintaa. Lakiesityksen mukaan myynniltään suurempien yhdistysten palkkatuki laskettaisiin de minimis -tukena.

Pitkä, kalju mies seisoo roll upin vieressä. Hänellä on farkkut ja t-paita.
Vesa Nyrhisen mukaan uudistuksesta kärsisivät työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevat.

– Se tarkoittaa 200 000:aa euroa kolmen vuoden aikana. Tällä summalla pystyy palkkaamaan vain 4–5 palkkatuettua henkilöä vuodessa. Viime vuonna yhdistyksessämme työskenteli palkkatuella 29 henkilöä. Monelle kouluttamattomalle nuorelle yhdistyksen palkkatuettu työpaikka on ollut ensimmäinen. Täällä he saavat paitsi työkokemusta myös oppia työelämän säännöistä.

Kuntouttavasta työtoiminnasta monet ovat siirtyneet eteenpäin työkokeiluun ja palkkatukityöhön sekä opiskelleet ammattiin tukityön aikana.

– Eräs konkurssin kokenut yrittäjä on vastikään valmistunut kurssiltamme työvalmentajaksi. Nyt hän työskentelee meillä kuntouttavan työtoiminnan ohjaajana.

Tärkeä osa yhdistyksen toimintaa on ruokajakelu. Vuonna 2021 yhdistys jakoi ruokaa yli 26 000 ruokakassia.

– Pelkään, että palkkatukilaisten vähenemisen myötä ruokajakelukin vaikeutuu, Nyrhinen toteaa.

Uusi mahdollisuus elämän kolhujen jälkeen

– Ehdotettu palkkatuen uudistus vie meidän työvoimastamme lähes puolet, Vaajakosken Suvannon toiminnanjohtaja Erja Blomberg kertoo.

Hymyilevä nainen, jolla on pitkä metallinen kaulakoru. Takana olevasta peilistä näkyy naisen selkä ja nutturalla olevat hiukset.
Erja Blombergin on vaikea ymmärtää palkkatukiuudistuksen hyötyjä.

– Palkkatuetut tekevät meillä ydintehtäviä, esimerkiksi ruoka-aputyötä, ohjaustyötä kirpputorilla sekä työtä erilaisissa kädentaitopajoissa. Meillä ei ole varoja palkata tilalle ihmisiä. Näen että esimerkiksi maksuttomat yhteisöruokailut eivät voisi enää jatkua saman laajuisesti.

Blombergin mielestä suunniteltu uudistus on epäselvä ja toteutuessaan aiheuttaa työvalmennuskentällä paljon hämmennystä ja mielipahaa.

Kohtaamispaikka- ja ruoka-aputoiminnan lisäksi Suvanto järjestää palveluntuottajana Jyväskylän kaupungille kuntouttavaa työtoimintaa.

– Teemme yhteistyötä myös vankilan kanssa. Eräs rikoksesta tuomittu nainen esimerkiksi aloitti toimintakeskuksessamme kuntouttavassa työtoiminnassa. Kun vapaus koitti, hän jatkoi meillä palkkatukityössä. Tämä on hänen elämänsä ensimmäinen työpaikka. Hän on todella ylpeä pärjäämisestään.

Työllisyyspolku motivoi työhön

– Pidempi palkkatukijakso on monille välttämätön. Meillä ei mietitä pelkästään asiakkaan työllistämistä, vaan kysymys on kokonaisesta elämäntapamuutoksesta, Janne Rantala Rauman Seudun Katulähetyksestä toteaa.

Yhdistyksen toimintaan kuuluvat esimerkiksi ruoka-apu, kohtaamispaikkatyö ja etsivä nuorisotoiminta, tuettu asuminen ja terveysneuvontapisteet. Yhdistyksen tiloissa voivat ihmiset lapsista ikäihmisiin tavata. Nuorille on myös harrastus- ja työpajatoimintaa.

Yhdistyksessä työskentelee nyt 30 ihmistä, lisäksi toistakymmentä on 100 prosentilla palkkatukityöllistettyjä.

Pystytukkainen ja sänkipartainen mies, jolla on t-paita.
Janne Rantala sanoo, että pidempi palkkatukijakso antaa mahdollisuuden elämänmuutokseen.

– Uudistuksen jälkeen heitä on huomattavasti vähemmän. Eniten kärsivät ne, jotka menettävät mahdollisuuden yrittää paluuta työelämään.

Palkkatuetut eivät tee tässä yhdistyksessä työtä, jonka varassa perustoiminnot ovat.

– Keskitymme siihen, että ihmiset pääsevät eteenpäin. Annamme esimerkiksi mahdollisuuden kouluttautua.

Työllisyyspolulla edetään usein pienin askelin.

– Monet ovat tulleet ensin meille kuntouttavaan työtoimintaan ja siitä jatkaneet palkkatuettuun työhön meillä ja yrityksissä. Koeajan jälkeen heistä usea on lopulta palkattu yritykseen.

Rantala uumoilee, että nämä edelleen sijoitukset yrityksiin jäisivät heidän yhdistyksessään pois, jos uudistusehdotus toteutuu tällaisenaan.

– En myöskään usko, että yritykset innostuvat itse hakemaan palkkatukea ihmisille, jotka vasta opettelevat työelämän perusasioita.

TEKSTI Arja Krank, KUVAT haastateltujen omia.

Lue myös:

• Palkkatuen leikkaus kasvattaa syrjäytettyjen määrää. Sininauhaliiton työllistämistoiminnan suunnittelija Jaana Joutsiluoma sekä SOSTEn erityisasiantuntija Päivi Kiiskinen toteavat palkkatukiuudistusehdotuksesta: – Jos uudistus toteutuu lausuntokierroksella olleen ehdotuksen mukaisesti, se merkitsee erityisesti 100 prosentin palkkatuen leikkauksia yhteiskunnallista työtä tekeviltä kolmannen sektorin toimijoilta.
  • Työ tuo ryhtiä päivään – palkkatuki mahdollistaa huoltomiehen työn. Huoltomies Mika Henner työllistyi Rauman seudun katulähetyksen kuntouttavan työpajatoiminnan kautta: – Tukityöllistäminen on hyvä juttu, että vajaakuntoisenakin saa mahdollisuuden työhön.