Pekka Matilainen In memoriam

Sininauhaliikkeeseen jää kookkaan ja lempeän miehen kokoinen aukko.

Meidät on tavoittanut mykistävä suru-uutinen: Sininauhaliiton jäsenyhteisön Via Dia Pirkanmaa ry:n toiminnanjohtaja Pekka Matilainen on kuollut. Hämmennyksen, kaipuun ja kyynelien keskellä kiitämme Pekka Matilaisen ainutlaatuisesta elämästä, josta jää elämään paljon sekä toimintaan että sydämiimme.

Jokainen ihminen on ainutkertainen, mutta harva eli niin ainutlaatuisen elämän kuin Pekka Matilainen (1969–2022). Hänessä yhdistyi se, mikä Sininauhaliikkeen kristillisessä auttamistyössä on keskeisintä. Pekalla oli henkilökohtainen kokemus sekä omasta huume- ja vankilahistoriasta että läheisenä oman lapsen päihteisiin liittyvästä kuolemasta. Hän oli häkellyttävän sinut näiden elämänhistoriansa vaikeiden vaiheiden kanssa ja jakoi niitä monilla foorumeilla kannustukseksi ja lohdutukseksi muille vastaavaa kokeneille.

Parrakas, kalju mies, jolla on kauluspaita
Pekka Matilainen

Omakohtaisuus toi Pekan toimintaan erityistä uskottavuutta, mutta Pekka ei ollut vain kokemusasiantuntija. Hän oli poikkeuksellinen ammattilainen, joka kykeni jatkuvasti tuottamaan uusia innovaatiota ihmisten auttamiseen. Hän ei jäänyt jumiin olemassa oleviin rakenteisiin vaan tuotti toistuvasti luovia ratkaisuja ihmisten hankaliin elämäntilanteisiin.

Pekan periaate oli, että järjestön tulee tehdä työtä lähellä ihmistä, hajuetäisyydellä autettavista.

Tämä periaate sai aikaan sen, että hän tunsi autettavien tilanteet ja pystyi kehittämään ratkaisuja, jotka todella ankkuroituivat apua tarvitsevien ihmisten arkeen. Näitä ratkaisuja arvostivat sekä viranomaiset kunnassa ja rikosseuraamuslaitoksessa että tutkijat, joista valtakunnan johtava sosiaalitieteilijä Juho Saari teki vuosia yhteistyötä Matilaisen kanssa.

Kristillinen usko oli Matilaisen elämän muutosvoima: sen ansiosta hänestä muuttui huumekauppiaasta ja rikollisesta auttajaksi, järjestöjohtajaksi ja sosiaalialan innovaattoriksi.

Pekasta huokui kristillisen uskon rakkaus, toivo ja armo. Hänen lähellään oli helppo ja turvallista olla.

Sininauhaliikkeeseen jää kookkaan ja lempeän miehen kokoinen aukko. Voimme vain kuvitella, millainen aukko jää ViaDia -liikkeeseen, Via Dia Pirkanmaahan ja Pekan perheeseen.

Kyynelten keskeltä toivotamme kaikille Pekan omaisille voimia ja Taivaan Isän siunausta.

Sininauhaliiton puolesta
Pekka Lund
toiminnanjohtaja

Pekka Matilaisen tarina on ollut esillä monessa paikassa. Yksi tuoreimmista on Anniina Liikalan, Päivi Kempaksen ja Maria Lampeniuksen kirjoittama artikkeli Usko mahdollisti irrottautumisen Janika Lindströmin ja Kristiina Kuparisen toimittamassa julkaisussa Desistanssia, toipumista ja kokonaisvaltaista sosiaalista kuntoutumista. Kokemusasiantuntijoiden tarinoita (Laurea julkaisut 125: 39–47.  Laurea ammattikorkeakoulu 2019).