Palapelin kokoamista

Peliongelmiin etsitään yhä enemmän apua - Sininauhaliiton Tiltin kävijämäärät kasvavat

Tieto- ja tukipiste Tiltti on aloittanut kevätkauden toiminnan uusissa tiloissa Helsingin Hakaniemessä. Peliongelmiin ratkaisuja etsivien rahapelaajien ja heidän läheistensä käynnit Tiltissä ovat kasvaneet tasaisesti, ja avarampiin tiloihin muuttoa odottivat sekä kävijät että työntekijät innolla.

Matalan kynnyksen työssä toimivat tilat ovat tärkeät ja uuden tilan suunnitteluun ja kalustukseen panostetaan. Tilojen kalustaminen jatkuu, kun nähdään tarpeet arkityössä ja saadaan palautetta myös kävijöiltä.

– Tiltin on edelleen tarkoitus olla kodikas ja kutsuva kuin olohuone. Samalla tilaa täytyy pystyä muuntelemaan monipuolisen toiminnan tarpeisiin, kuvailee koordinaattori Jenni Kämppi.Tiltin koordinaattori Jenni Kämppi

Toimintaa kehitetään entistä enemmän yhdessä kävijöiden kanssa

Tiltissä tekevät työtä kokemusasiantuntijat ja sosiaalialan ammattilaisen rinnakkain. Jatkossa tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa entistä enemmän yhdessä kävijöiden kanssa. Työtä kehitetään jatkuvasti ja kuten aina kauden vaihtuessa, toimintaan on tulossa pieniä muutoksia. Suunnitelmissa on ”vanhaa, uutta ja lainattua”.

Tiltin toiminnan perusta, Avoimet ovet, jatkavat kutakuinkin samanlaisina, samoin Vertaisrinki. Puuhaperjantaina voi kokeilla uutta tekemistä pelaamisen tilalle, tavata muita pelaajia ja läheisiä sekä viettää aikaa yhdessä ilman pelejä – lukuun ottamatta tietenkin kävijöille tärkeäksi muodostunutta palapeliä.

Sininauhaliiton Perheklubitoiminnasta mallia

Läheistoimintaan on uusia tuulia haettu Sininauhaliiton Perheklubitoiminnasta, jota tullaan soveltamaan jossakin muodossa. Periaatteena on, että kävijöiden tarpeet ja toiveet otetaan huomioon ja toimintaa kehitetään saadun palautteen perusteella.

– Vaikka puitteet muuttuvat ja toiminta kehittyy, Tiltin toiminnan perustana on edelleen dialogisuus –  jokaisen kävijän arvostava kohtaaminen, kuuntelu ja keskustelu. Toivottavasti tämä välittyy hyvänä henkenä jatkossakin, Kämppi pohtii.

Kevätkausi uudenkarheissa tiloissa starttasi maanantaina 30.1.2017 Avoimilla ovilla klo 15 – 17 ja Vertaisringillä klo 17 – 18:30. Kevään ensimmäinen Läheisilta on 8.2.2017. Illan ohjelmasta tiedotetaan myöhemmin.

Tiltin uusi osoite on:
Siltasaarenkatu 12 C, 6.krs
(kulku Paasivuorenkadulta, sisäänkäynti Sushibaarin vasemmalla puolella)

Katso kevään toiminta Tiltin viikkokalenterista
Tilastotietoa Tiltin toiminnasta 2016