Riittävä toimeentulo on ihmisoikeus

Sininauhaliitto on mukana vaatimassa perusturvan tason nostoa.

Tulevan hallituksen on taattava jokaiselle riittävä toimeentulo ja nostettava perusturvan tasoa. Tällä hetkellä perusturvan varassa elävä ihminen ei selviä arjen välttämättömistä kuluista. Ihmisoikeusliitto, Sininauhaliitto ja joukko muita järjestöjä vaativat perusturvan tason nostamisen kirjaamista hallitusohjelmaan.

Ihmisoikeusliitto luovutti 20.5.2019 Säätytalolla hallitusohjelmaa valmisteleville puolueille vetoomuksen perusturvan tason nostamiseksi. Suomen on otettava vihdoin tosissaan köyhimpien ihmisten oikeudet.

Ihmisoikeusliiton lisäksi vetoomusta oli luovuttamassa Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisen verkoston EAPN-Finin edustajat. Sininauhaliittoa EAPN-Fin-verkoston hallituksessa edustaa lakimies Patrik Metsätähti.

”Uuden hallituksen on tehtävä päätökset tilanteen korjaamiseksi. Ei riitä, että ainoastaan luovutaan viime hallituksen sosiaaliturvaa leikkaavista toimenpiteistä. Perusturvan taso on aktiivisin toimenpitein nostettava tasolle, jota perustuslaki ja ihmisoikeussopimukset edellyttävät”, painottaa Metsätähti.

Ihmisoikeusliiton tiedote: Tulevan hallituksen on nostettava perusturvan tasoa
Ihmisoikeusliiton vetoomus: Perusturvan tasoa on nostettava

Teksti: Anna-Liisa Karhula
Kuva: Tookapic/Pixabay