Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Selvitys päihdepalvelujärjestelmästä saatava hallitusohjelmaan

Sininauhaliitto on mukana Myllyhoitoyhdistyksen esityksessä hallitusohjelmalaatijoille.

Myllyhoitoyhdistys, Sininauhaliitto ja kymmenen muuta päihde- ja mielenterveysalan järjestöä jätti maanantaina 13.5.2019 hallitusohjelman laatijoille esityksen, jossa vaaditaan, että tuleva hallitus asettaa työryhmän selvittämään Suomen päihdepalvelujärjestelmän tilan sekä laatimaan toimenpidesuositukset.

Päihteiden käytöstä aiheutuvat ongelmat aiheuttavat valtavat kustannukset mm. terveydenhoitojärjestelmälle, sosiaalitoimelle ja lastensuojelulle. Lisäksi tulevat välilliset kustannukset, kuten menetetty työvoimapotentiaali ja tuottavuus yrityksissä sekä läheisten oireilun hoitaminen sosiaali- ja terveydenhoitojärjestelmän piirissä. Suomessa ei ole kattavasti arvioitu päihdeongelmien yhteiskunnallisia kokonaiskustannuksia.

Useat päihdepalveluita koskevat lakimuutokset ja uudistukset (mielenterveys- ja päihdehuolto-, itsemääräämisoikeus- ja asiakasmaksulaki) jäivät toteutumatta edellisellä hallituskaudella.

Lue koko esitys: Myllyhoitoyhdistyksen esitys päihdepalvelujärjestelmän tilan, toimivuuden ja kustannusvaikutusten selvittämiseksi – Päihdepalvelut hallitusohjelmaan 2019

Myllyhoitoyhdistys:
– hallituksen varapuheenjohtaja Jouni Lehto, puh. 045 130 8799
– hallituksen asiantuntija, psykiatrian erikoislääkäri, päihdelääketieteen erityispätevyys Antti Loimalahti, puh. 044 240 5961
– toipumiskeskeisen hoidon verkoston asiantuntijajäsen Konsta Heikkilä, puh. 044 722 8926

Sininauhaliitto:
– ma. toiminnanjohtaja Pekka Lund, puh. 050 522 3906