Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

SiniBoss -päivillä yhdessäoloa ja paljon painavaa asiaa

Keskitalven pikku pakkanen ja kohtuullisen mukava ajokeli johdattivat jälleen reilut 20 yhteisistä tärkeistä asioista kiinnostunutta perinteisille SiniBoss -päiville Taulun kartanoon Keski-Suomen Toivakkaan.

Viimeiset puoli vuotta eivät ole olleet kaikkein helpointa aikaa Sininauhaliitossa. Nyt ollaan kuitenkin taas siinä pisteessä, että eteenpäin on hyvä katsoa kirkkain silmin. se on tarpeen, sillä tulevaisuudessa riittää haasteita niin liitolla kuin jäsenyhteisöillä.  Yhteen hiileen puhaltamisen periaate tuli esiin jo järjestöpäällikkö Asta Juntusen tervehdyssanoissa.

– Ei vellota enää vanhoissa vaan mennään yhdessä eteenpäin. Jos mahdollista, unohdetaan jo negatiiviset, vanhat jutut, Juntunen toivoi.

Uusi toiminnanjohtaja Teemu Tiensuu oli samoilla linjoilla. Liitto ja se jäsenyhteisöt keskittyvät jatkossakin niihin ihmisiin, joita suurin osa muista auttajista ei ole niin halukas kohtaamaan.

– Tehtävää riittää ja nyt pistetään kaikki peliin, että voimme yhdessä onnistua mahdollisimman hyvin tulevissa suurissa haasteissa, Tiensuu vakuutti.

Tiensuun mukaan kristillisyys on samaan aikaan mahdollisuus, heikkous, vahvuus ja uhka. Hän pitää ”terveen kristillisyyden” näkyvää esilläoloa hyvin tärkeänä. Se pyritään pitämään esillä mahdollisimman näkyvästi, vaikkakin noin 100 jäsenyhteisöä ovat tässä asiassa hyvinkin erilaisia.

Uusista toimintamuodoista Tiensuu otti esiin muun muassa sosiaalisen mediaan näkyvämmän käytön osana liiton ulospäin suuntautuvaa viestintää.

Järjestöt ovat turhan vaatimattomia

Päivän puhujavieraaksi oli saatu aiemmin muun muassa SOSTE:n järjestöjohtajana toiminut nykyinen N2 Comms Oy:n osakas Panu Laturi, joka valotti, minkälainen on jäseniensä työtä tukeva keskusjärjestö. Laturi totesi itse vasta muutama vuosi sitten tajunneensa, kuinka paljon sosiaali- ja terveysalan järjestöjä maassa on.

– Järjestöjen ehdottomasti suurin ongelma on se, että ne eivät ole tunnettuja. Näyttää pahasti siltä, että järjestöt eivät osaa kehua itseään ja osaamistaan, Laturi painotti.

On turhaa vaatimattomuutta olla hiljaa omasta osaamisestaan. Lauri kehottikin kaikki järjestöjä nostamaan omaa osaamistaan esille kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Siinä, että osaaminen saadaan näkyville myös valtakunnallisella tasolla, tarvitaan avuksi keskusliittoa. Laturin puheissa vilahtelivat luottamus, brändäys ja konkretia.

Ryhmätyöt syntyivät otsikoilla: Yhdessä eteenpäin, maakunta- ja sote-uudistus sekä odotukset keskusliitolta. Tuloksia syntyi ja niitä tullaan käyttämään hyväksi tulevassa työskentelyssä.

Siniboss -päivillä saatiin vielä tukeva lakipaketti, jonka pitivät Sininauhaliiton lakimies Henri Pelkonen ja koordinaattori Sirpa Pöllönen.  Heidän puheensa antoi toivoa siitä, että järjestöt saattavat hyvinkin olla mukana näkyvällä panoksella tulevaisuuden palveluntarjoajana. Päivien viimeisellä luennolla Tuomo Salovuori paneutui työhyvinvointiin.Kotiinlähtijöiden palautteesta päätellen Asta Juntusen alussa esittämä toive menneiden unohtamisesta, eteenpäin katsomisesta ja positiivisesta asenteesta toteutui erinomaisen hyvin.

Teksti ja kuva: Ilkka Partanen