Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund Veikkauksen hallintoneuvostoon: "Vastuullisuuden tulee ohjata Veikkausta."

Rahapeliongelma on liian usein yksilölle ja hänen läheisilleen jätetty taakka.

Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund on nimetty Veikkauksen hallintoneuvostoon. Lund sanoo, että suomalaista rahapelijärjestelmää ja -kulttuuria on muutettava. Rahapelien haitat pitää saada aiempaa selkeämmin esiin.

Veikkauksen yhtiökokous valitsi torstaina 2.4.2020 uusia jäseniä hallitukseen ja hallintoneuvostoon. Uutena jäsenenä hallintoneuvostoon nimetty Pekka Lund vaatii, että rahapelien tarjontaa ja mainontaa vähennetään. Rahapeleihin on hänen mukaansa rakennettu tarpeettoman myönteisiä mielikuvia.

– Pelituottojen edunsaajat ovat olleet osaltaan mukana rakentamassa näitä käsityksiä. Tätä mielikuvaa pitää korjata siten, että rahapelien tuottamat merkittävät haitat tulevat selkeästi esiin.

Lundin mukaan rahapelihaittojen ehkäisyssä on käytettävä monia keinoja: asiallisen tiedon jakamista, poliittista vaikuttamista ja kansalaisaktivismia.

– Nykyisessä tilanteessa suomalaisten pelaaminen ja peleihin liittyvät haitat liittyvät ensisijaisesti Veikkauksen peleihin. Siksi pelihaittoja vähennettäessä aivan keskeistä on puuttua Veikkauksen toimintaan.

Päätös ryhtyä hallintoneuvoston jäseneksi vaati pitkää pohdintaa – suhde rahojen alkuperän ja niiden käytön välillä on jännitteinen

Lund kertoo, että suostumista Veikkauksen hallintoneuvostoon oli pakko pohtia aikansa. Hän tuntee hyvin Veikkauksen peleihin liittyvän ristiriidan: jännitteen rahojen alkuperän – aivan liian iso osa rahoista tulee ongelmallisesti pelaavilta – ja niiden yleishyödyllisen käytön välillä.

– Sininauhaliiton viesti on ollut vuosikymmeniä se, ettei rahojen käyttö hyviin tarkoituksiin oikeuta rahojen keräämistä ongelmallisesti pelaavilta.

Sitoutuminen Veikkauksen hallintoneuvoston työskentelyyn oli harkinnan jälkeen mahdollista vain vahvasta vastuullisuuden korostamisen näkökulmasta.

– Ajattelen, että tästä kieltäytyminen olisi vastuun välttelyä. Näen jäsenyyden mahdollisuutena vastuullisen rahapelipolitiikan edistämisessä. Veikkausta ja suomalaista rahapelijärjestelmää voi muuttaa myös sisältä päin siten, että pelihaittojen näkökulma tuodaan Veikkauksen omin hallintoelimiin.

Taakka jää nyt yksilön ja läheisten harteille

Suomalainen rahapelijärjestelmän menestys perustuu Lundin mukaan mahdottomaan yhtälöön, jossa liikaa rahaa kerätään sellaisilta ihmisiltä, joita rahastamisen asemesta tulisi suojella uhkapelaamiselta. Rahapeliongelma on liian usein yksilölle ja hänen läheisilleen jätetty taakka.

– Tarvitsemme toimintaa vastuullisen rahapelijärjestelmän kehittämiseksi Suomessa. Katson, että Veikkauksen hallintoneuvoston jäsenyys on yksi hyvä mahdollisuus edistää rahapelihaittojen ehkäisyä.