Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Teemu Tiensuu Ylen Aamu-tv:ssä: Ehdotus huumeiden käytön rangaistavuudesta luopumisesta on hyvä

Tiensuun mukaan huumeidenkäyttäjien viranomaispelko saattaa estää heitä hakeutumasta hoitoon.

Keskustelu huumepolitiikasta sai uuden käänteen keskiviikkona, kun THL:n asiantuntijat ottivat voimakkaasti kantaa huumeiden käytön rangaistavuuuden poiston puolesta. Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Teemu Tiensuu pitää avausta tervetulleena, sillä huumeriippuvuus on sairaus, ei rikos.

–  Sininauhaliiton keskeisiä arvoja on se, että jokaisella ihmisellä on oikeus toivoon, armoon ja anteeksiantoon. Mielestäni tämä on hyvä ulostulo, Tiensuu totesi Ylen Aamu-tv:ssä torstaina.

Teemu Tiensuu (vas.) ja Pekka Hakkainen Ylen Aamu-tv:ssä.

Tiensuun mukaan yksi suuri ongelma on, että moni pitkään huumeita käyttänyt pelkää käytön rangaistavuuden takia viranomaisia. Se saattaa estää ihmistä hakeutumasta haittoja ehkäiseviin tai vähentäviin palveluihin.

Poliisitarkastaja Teemu Saukoniemi Poliisihallituksesta ei pidä THL:n ehdotusta tarkoituksenmukaisena. Iltalehdelle antamassaan haastattelussa Saukonniemi toteaa, ettei rikoslaki sulje pois hoitoonohjauksen mahdollisuutta. Poliisin mukaan rangaistavuus ehkäisee huumausainekauppaa.

–  Vaikka käytön rangaistavuudesta luovuttaisiin, on myynti ja välittäminen syytä pitää rangaistavana, Tiensuu sanoo.

–  Kun ihmisen huumeiden käyttö on muuttunut ongelmakäytöksi, hänellä on sairaudeksi diagnosoitava päihderiippuvuus. Jos tämä sairaus tekee ihmisestä rikollisen, se on väärin.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Pekka Hakkarainen ja kehittämispäällikkö Tuukka Tammi totesivat blogissaan keskiviikkona, että huumeiden käytön rangaistavuudesta pitäisi luopua. Aamu-tv:ssä vieraana torstaina ollut Hakkarainen kertasi tärkeimmät syyt.

–  Ensimmäiseksi, käytön rangaistavuus näyttää aika huonosti ehkäisseen käytön yleistymistä. Se on jatkanut kasvuaan koko ajan Suomessa. Toiseksi, rikoslaki on aika vahva keino säädellä huumeiden käyttöä ja se leimaa aika ison joukon tavallisia ihmisiä rikollisiksi. Kolmanneksi,  jos kovin iso joukko rikkoo sitä pykälää, niin sillä voi olla aika iso vaiktusu lain kunnioittamiseen. On huono tilanne, jos meillä on lakeja, joita iso osa ihmisistä rikkoo, Hakkarainen totesi.