Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Sininauhaliiton uusi toiminnanjohtaja Pekka Lund on joukkuepelaaja

Sininauhaliiton hallitus on kutsunut Pekka Lundin Sininauhaliiton toiminnanjohtajan tehtävään 1.10.2019 alkaen.

Sininauhaliiton hallitus kutsui 24.9.2019 yksimielisesti Sininauhaliiton määräaikaisen toiminnanjohtaja Pekka Lundin toiminnanjohtajan tehtävään 1.10.2019 alkaen.

Ennen päätöstä uuden toiminnanjohtajan rekrytointitavasta Sininauhaliiton hallitus listasi kriteerit, jotka kristilliselle perustalle rakennetun järjestön toiminnanjohtajan edellytetään täyttävän: vahva asiantuntijuus köyhyyden ja huono-osaisuuden problematiikasta ja peli- ja päihdehaitoista, hyvä ymmärrys järjestö- ja kansalaistoiminnasta sekä ekumeenisesta diakoniasta Suomessa ja vahva kokemus asiantuntijaorganisaation tuloksekkaasta johtamisesta. Hallitus otti huomioon myös, että Sininauhaliiton toiminnanjohtajan on johdettava moniammatillista työyhteisöä, tuettava monimuotoista jäsenkenttää ja vaikutettava yhteiskunnan eriarvoistaviin rakenteisiin ja asenteisiin.

Hallitus teki perusteellisen arvioinnin Pekka Lundin soveltuvuudesta toiminnanjohtajan tehtävään ja totesi, että Lund täyttää erinomaisesti asetetut kriteerit ja päätti kutsumenettelystä.

– Saamme Pekasta osaavan ja motivoituneen toiminnanjohtajan. Hänen johdollaan Sininauhaliitto antaa äänen niille, jotka yhteiskunnassa jäävät kuulematta. Uskon hallituksen ja toiminnanjohtajan tulevan yhteistyön olevan tuloksekasta, sanoo Sininauhaliiton hallituksen puheenjohtaja Tapio Tähtinen.

Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund

Pekka Lund (46), teologian ja filosofian tohtori
•    Sininauhaliitossa vuodesta 2007, eri työtehtäviä rahapelihaittojen, tutkimuksen, asunnottomuuden ja kehittämisen parissa. Vuodesta 2017 alkaen tutkimus- ja kehittämispäällikkö.
•    Yliopistonlehtori viisi vuotta Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa, työuraa myös tutkijana ja opettajana.
•    Perheeseen kuuluu vaimo ja kolme alaikäistä lasta. Asuu Helsingissä.
•    Harrastaa liikuntaa, jalkapalloa ja kuntosaliharjoittelua. Kun on aikaa ja mahdollisuus, Lapin tunturit kutsuvat.

– Olen pelannut ja valmentanut koripalloa vuodesta 1979. Olen joukkuepelaaja ja luulen oppineeni ihmisistä, ryhmistä, nöyryydestä, työn tekemisestä, tavoitteellisesta toiminnasta, pettymyksistä, loasta nousemisesta, itsensä voittamisesta ja itsestäni paljon sekä pelaajana, kapteenina että valmentajana, kertoo Lund.

KUVA Satu Mustonen