Nuppineuloista koottu sydän ilmoitustaululla

Sininauhaliitto ja A-klinikkasäätiö aloittavat päihde-erityisen eroryhmän

Sininauhaliiton erotyö aloittaa huhtikuun ensimmäisellä viikolla Päihteiden erottamat –vertaisryhmän, joka toimii Bruce Fisherin kehittämän eroseminaarimallin pohjalta. Ficherin eroseminaari on laajalti tunnettu, vakiintunut eroauttamisen malli. Oma  vertaisryhmä on tarpeen, kun eroon liittyy päihteiden käyttöä.

Kun eron taustalla on ongelmallista päihteidenkäyttöä, liittyy siihen usein erityistä huolta, voimattomuutta ja häpeää. Eroon päätyminen voi monella olla pitkä ja monipolvinen prosessi. Näitä asioita on hyvä päästä käsittelemään omassa vertaistukiryhmässä.

– Tässä ryhmässä ei tarvitse pelätä kenenkään sanovan, että miksi sä sitä juoppoa hyysäät, erotyön kehittäjä Irene Komu kertoo.

Osallistujat voivat tulla ryhmään siinä tilanteessa missä ovat, onpa kyseessä erouhka, erotoive tai eron jälkeinen tilanne.

– Etenemme rauhallisesti ja käymme läpi parisuhteen historiaa, tarkastelemme parisuhteen vuorovaikutusta ja tutustumme kukin omaan roolimme parisuhteessa. Tämä auttaa saamaan hiukan etäisyyttä omaan tilanteeseen ja tunnistamaan omia tarpeitaan ja toiveitaan.

A-klinikkasäätiön Päihdelinkki antaa vertaistukea netissä tapaamisten välillä

Ryhmä kokoontuu kerran viikossa ja kestää yksitoista viikkoa. Ryhmäläisillä on mahdollisuus myös keskustella ja tehdä tehtäviä Päihdelinkin tarjoamassa suljetussa verkkoryhmässä.

Yhteistyö alkoi, kun Komu ja A-klinikkasäätiön kehittämiskoordinaattori Tiia Ruokosalo huomasivat, että heillä on yhteinen halu tarjota tukea niille ihmisille, joiden eron keskeisenä syynä ovat päihdeongelmat tai jokin muu riippuvuus.

– Päihdelinkin keskustelualueella monet pohtivat eroon liittyviä tunteita ja käytännön seikkoja. Itselläni on Fisherin eroseminaarin ohjaajakoulutus ja tiedän mallin toimivaksi, Ruokosalo sanoo.

Ruokosalo oli ajatellut kehittävänsä Päihdelinkkiin verkkoeroseminaarin keskustelualuetta hyödyntäen.

– Olin ilahtunut kun huomasin Sininauhaliiton tarttuneen teemaan! Keskustelualueen salaisen ryhmän kautta on mahdollisuus saada vertaistukea myös tapaamisten välillä ja purkaa eroseminaarin nostattamia tunteita kirjoittamalla.

Tulevaisuudessa järjestöjen tavoitteena on kehittää yhdessä päihde-erityinen verkkoeroseminaari. Tällöin apu on myös syrjäisemmillä seuduilla asuvien tavoitettavissa.

Päihteiden erottamat –vertaiseroryhmä alkaa 6.4. klo 18.00 Pasilassa, Opastinsilta 7a

Tiedustelut ja ilmoittautumiset: Irene Komu, irene.komu@sininauha.fi 050-5748809

Sininauhaliiton erotyö

A-klinikkasäätiön Päihdelinkin keskustelualue