Nuppineuloista koottu sydän ilmoitustaululla

Sininauhaliitto kehittää saavutettavia eropalveluita

Ero on puolison kuoleman jälkeen elämän vaikeimpia muutostapahtumia ja suurimpia stressitekijöitä. Osalle ihmisistä erokriisi on myös merkittävä kulminaatiopiste, josta on vaikea päästä eteenpäin ilman ammattiapua tai vertaistukea.

Avio- tai avoero saattaa merkitä joskus asunnottomuutta, jos toinen osapuoli joutuu muuttamaan pois entisestä yhteisestä kodista eikä hänellä esimerkiksi luottotietojen menetyksen takia ole mahdollisuuksia oman asunnon saamiseen. Tällöin ero saattaa olla alku poikkeuksellisen vaikealle ja koko elämää ravistelevalle kriisille.

Työttömyys, pitkäaikainen sairaus tai mielenterveyden ongelmat voivat jo itsessään kaventaa ihmisen elämänpiiriä ja tukiverkostoa sekä viedä voimat niin, ettei energiaa avun etsimiseen ole. Monella vastaan tulee talous. Eroryhmät saatetaan kokea hyvin toimeentulevien ryhmäksi, johon itsellä ei ole varaa.

Etsimme niitä, jotka jäävät muiden ryhmien ulkopuolelle

Erossa auttavat esimerkiksi seurakunnat sekä monet järjestöt. Lastensuojelujärjestöt tekevät eroaputyötä tukemalla eroavia vanhempia sovinnolliseen yhteisvanhemmuuteen tai järjestämällä lasten omia vertaisryhmiä. Myös ikäihmisille tarjotaan tukea erokriisissä.

Nyt uutena eroaputyön kentälle tullut Sininauhaliitto pyrkii omassa työssään paneutumaan päihteistä johtuvien erojen erityiskysymyksiin sekä kehittämään saavutettavaa vertaistoimintaa niille ihmisille, jotka ovat jonkin erityistarpeen tai muutoinkin haastavan elämäntilanteen vuoksi vaarassa jäädä tuen ulkopuolelle.

Jokainen on tervetullut omana itsenään

Kriisin kohdatessa ihmisen on tärkeää myös löytää paikka, jossa on tervetullut omana itsenään. Esimerkiksi sateenkaariparisuhteesta eronneet sekä vammaiset ihmiset voivat jäädä avun ulkopuolelle fyysisten tai asenteellisten esteiden vuoksi.

– Sateenkaariperheillä voi olla kokemuksia syrjinnästä esimerkiksi terveydenhuollossa. On edelleen pariskuntia, joilla ei ole vertaisystäviä. Samoin on ihmisiä, jotka eivät ole pitkästä parisuhteesta huolimatta uskaltautuneet kertomaan homoseksuaalisuudestaan sukulaisilleen. Tällaisessa tilanteessa ero voi pudottaa täysin tyhjän päälle, Henna-Mari Kettusaari Helsingin seurakuntayhtymän erityisnuorisotyöstä Snellusta sanoo. Sininauhaliitto aloittaa sateenkaarieroryhmän yhteistyössä Snellun kanssa.

Vammaisten ihmisten eromietteissä voi myös olla omat erityiskysymyksensä ja jännitteensä. Niitä olisi hyvä päästä käsittelemään turvallisesti omien vertaisten kanssa esteettömässä paikassa, jossa henkilökohtainen apu olisi myös järjestäjän puolesta tarjolla.

– Haluamme tarjota erilaisista lähtökohdista tuleville ihmisille mahdollisuuden saada vertaistukea erokriisissä ja tarkastella omaa tilannetta hiukan uudesta vinkkelistä. Olen itse käynyt Bruce Fisherin kehittämän eroseminaarin läpi ja kokemus sen voimaannuttavasta sekä itsetuntemusta parantavasta vaikutuksesta sai minut lähtemään ohjaajakurssillekin. Toivon, että onnistumme tavoittamaan oikeat ihmiset – ne, jotka ovat eniten tukea ja näköaloja vailla, erotyön koordinaattori Irene Komu Sininauhaliitosta kertoo.

RYHMIÄ JA TILAISUUKSIA

• Erosta eteenpäin – taloudellisin ja sosiaalisin perustein, 15.11.2016
  • Erosta eteenpäin – sateenkaariryhmä, avoin haku parasta aikaa.
  • Erosta eteenpäin – esteettömästi, helmikuu 2017
  • Päihteiden erottamat – iltatilaisuus 1.12.2016 PasilaLisätiedot ja ilmoittautumiset: Irene Komu, irene.komu@sininauha.fi, p. 050 5748 809.