Sininauhaliitto kehottaa jäsenyhteisöjään varautumaan koronaviruksen aiheuttamiin varotoimiin

On viisautta sulkea tapaamispaikkoja asiakkaidemme suojelemiseksi.

Suomessa on ryhdytty mittaviin toimenpiteisiin, jotta koronaviruksen leviäminen rajoittuisi. Sininauhaliitto suosittelee jäsenyhteisöilleen aktiivisia toimia tautiepidemian hillitsemiseksi.

Vaihtoehtoisia ja turvallisia tapoja kohdata asiakkaita

Monilla asiakkaillamme on useita sairauksia ja heidän vastustuskykynsä on heikko. Nyt on viisautta sulkea tapaamispaikat väliaikaisesti heidän suojelemisekseen.

Kun koronavirustilanteen takia muutatte toimintaanne, pohtikaa vaihtoehtoja asiakkaidenne tukemiseksi: tapaamisten sijasta soitetaan puhelimella, ateriointi porrastetaan, ruokakassit pakataan valmiiksi ja annetaan ulkona, tapaamisissa pidetään metrin turvaväli, kättelyn ja halaamisen sijasta vilkutetaan ja sosiaalista mediaa hyödynnetään reippaasti.

Kertokaa, miten te toimitte! Mekin kerromme siitä eteenpäin, ja näin me kaikki saamme lisää hyvä tapoja toimia tässä varovaisuutta vaativassa tilanteessa.

Saatteko STEALTA avustusta?

Muutosten takia teidän ei tarvitse hakea STEAlta muutospäätöstä, mutta teidän täytyy pitää kirjaa muutoksista ja kuvata ja perustella muutokset sitten kun raportoitte toiminnastanne.

Jos joudutte peruuttamaan tilaisuuksia tai tapahtumia, niin peruuttamisesta aiheutuvat kulut ovat avustuskelpoisia. Jos peruuttamisesta aiheutuneet kustannukset ovat hyvin suuria tai tilanne on muuten tulkinnanvarainen, olkaa yhteydessä STEAan.

Sininauhaliike ihmisen puolella

Juuri nyt on oikea aika suojella ihmisiä tartunnoilta. Kun me kaikki yhdessä toimimme, epidemian vaikutukset jäävät uskoaksemme lievemmiksi ja lyhytkestoisemmiksi.

Suosittelemme myös siirtämään sääntömääräiset kevätkokoukset toukokuun loppupuolelle, vaikka sääntöjen mukaan ne olisi pidettävä maalis- tai huhtikuun loppuun mennessä. Jäsenten terveys on tärkeämpää kuin muodolliset sääntöpykälät.

Pekka Lund
pekka.lund@sininauha.fi

• Tietoa koronaviruksen vaikutuksista avustettuun toimintaan >> STEAn sivulla
  • STEA kehottaa järjestöjä seuraamaan koronavirukseen liittyvää viranomaisviestintää ja viranomaisohjeita >> THL:n sivulla