Sininauhaliitto näkee toivoa rahapelipolitiikan uudessa linjassa

Rahapelipoliittisen ohjelman tarve on tunnistettu.

Veikkauksen hallituksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo ja valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero pitivät tänään 5.9.2019 tiedotustilaisuuden, jossa he kertoivat rahapelihaittoihin lisääntyvän vastuullisuusnäkökulman vahvistamisesta Veikkauksen toiminnassa.

Tiedotustilaisuudessa kerrotut toimenpiteet, erityisesti rahapeliautomaattien määrän vähentäminen, markkinoinnin vähentäminen, pelitunnistautumisen toteuttamisen tehostaminen ja Veikkauksen hallituksen kokoonpanon muokkaaminen siten, että myös rahapelihaittoihin liittyvä asiantuntemus on edustettuna hallituksessa, ovat kaikki toimenpiteitä, joita Sininauhaliitto on pitkään toivonut ja vaatinut.

Rahapelipolitiikan uusi linja

Tämän päivän tiedotustilaisuus antaa myönteisen viestin siitä, että suomalaisessa rahapelipolitiikassa ollaan valitsemassa uutta linjaa, jossa valtio ottaa aiempaa aktiivisemman roolin omistajaohjauksessa ja jossa rahapelihaittojen ehkäiseminen ja torjunta eivät ole vain korulauseita vaan todellisia rahapelitoimintaa ohjaavia periaatteita.

Sininauhaliitto on esittänyt tällaisen vastuullisuuteen tähtäävän rahapelipolitiikkaan toteuttamista vuosikausia.

Iloitsemme siitä, että ensiaskeleet tällä tiellä on otettu.

Samalla jäämme odottamaan yksityiskohtaisia käytännön toimenpiteitä, jotka kertovat, kuinka määrätietoisesti rahapelihaittojen ehkäisyyn tosiasiallisesti ollaan panostamassa.

Rahapelipoliittisen ohjelman tunnistettu tarve

Suomalainen rahapelipolitiikka tarvitsee tuekseen selkeän rahapelipoliittisen ohjelman, johon tukeutuen rahapelejä koskevia päätöksiä voidaan jatkossa tehdä. Tällaista rahapelipoliittista ohjelmaa ei ole aiemmin ollut olemassa, mutta sellaisen tarve on tunnistettu jo pitkään.

Jotta tänään julkaistut päätökset eivät jää ainoiksi reagoinneiksi vastuullisen rahapelipolitiikan tarpeeseen ja jotta nyt aloitettua vastuullisuuteen tähtäävän rahapelipolitiikan linjaa jatketaan johdonmukaisesti riippumatta hallituskausista, rahapelipoliittinen ohjelma on valmisteltava huolellisesti ja asiantuntijoita ja ammattilaisia kuullen.

Ammattilaiset mukaan laatimaan ohjelmaa

Suomessa on 2010-luvulla tehty merkittävä määrä rahapeliongelmaan ja ‑politiikkaan liittyvää tutkimusta, samoin rahapeliongelmaisia auttavissa palveluissa on karttunut paljon rahapeliongelmaan liittyvää arvokasta ja soveltamiskelpoista osaamista.

Tämä laaja tutkijoiden ja käytännön työn ammattilaisten osaaminen on hyödynnettävä rahapelipoliittista ohjelmaa laadittaessa.

Samalla kun aivan oikein rahapelihaittojen ehkäisyyn panostetaan ja toimenpiteitä lisätään, on muistettava, että hyvinkin toteutetusta ehkäisystä huolimatta joillekin ihmisille kehittyy rahapeliongelma. Nämä ihmiset ja heidän läheisensä tarvitsevat apua, siksi myös rahapeliongelmaisia auttavien palveluiden kehittämistä on jatkettava.

Helsingissä 5.9.2019
Pekka Lund