Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Sininauhaliitto on hyväksytty Suomen Ekumeenisen Neuvoston kumppanuusjärjestöksi

Sininauhaliitto iloitsee tuoreesta jäsenyydestä ja sen myötä avautuvista yhteistyömahdollisuuksista.

Kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen yhteistyöelin Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN, www.ekumenia.fi) on hyväksynyt Sininauhaliiton kumppanuusjärjestökseen yhdistyksen syyskokouksessa 31.10.2022. SENin kumppanuusjärjestöksi voidaan hyväksyä kristittyjen yhteyttä edistävät rekisteröidyt yhdistykset ja säätiöt.

Sininauhaliiton kumppanuusjäsenyys otettiin evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa Tapio Luoman johtamassa Suomen Ekumeenisen Neuvoston syyskokouksessa myönteisesti vastaan. Liiton osaamisen koetaan vahvistavan SENin ekumeenista työtä ja osallistumista yhteiskunnan sosiaalipoliittisiin kysymyksiin.

Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund näkee yhteistyön SENin muiden toimijoiden kanssa tarjoavan uusia kumppanuuksia, foorumeita sekä yhteistyön mahdollisuuksia erityisesti yhteiskunnallisten kysymysten jaoston ja yhdenvertaisuusjaoston puitteissa.

Nainen mikrofoni kädessä puhumassa
Sininauhaliiton hallituksen jäsen Larissa Franz-Koivisto esitteli Sininauhaliiton SENin syyskokouksessa. Kuva: Soile Kasi

Yhdessä rakentamassa oikeudenmukaisempaa maailmaa

Sininauhaliiton kokemus kristittyjen yhteydestä ja toiminnasta auttamisen kentällä on vahva. Liiton jäsenjärjestöissä on edustettuina hyvin laaja kirjo kristillisiä perinteitä luterilaisuudesta baptismiin, katolisuudesta helluntailaisuuteen, sekä vapaakirkosta moderneihin karismaattisiin ryhmiin.

Pekka Lund toteaa, että ihmisen kohdatessa esimerkiksi riippuvuuksia, asunnottomuutta, yksinäisyyttä, tarkoituksettomuutta tai muita elämää horjuttavia asioita, palataan perusasioiden äärelle. Näitä ovat rakkaus, armo, anteeksianto, toivo ja usko.

–  Haluamme olla mukana rakentamassa reilumpaa ja yhdenvertaisempaa yhteiskuntaa. Uskomme, että kristillisillä toimijoilla on tässä työssä paljon annettavaa. Yhdessä voimme saada esimerkiksi jo Vanhan testamentin profeettojen esiin nostamat oikeudenmukaisuuden teemat paremmin esiin yhteiskunnallisessa keskustelussa, Lund sanoo.

Sininauhaliitto ja sen 97 jäsenjärjestöä toimivat poikkeuksellisen vaikeaan elämäntilanteeseen päätyneiden ihmisten auttamiseksi kristillisen ihmiskäsityksen pohjalta. Lähimmäisenrakkaudesta kumpuava auttaminen on yhdistänyt eri kristillisistä perinteistä tulevia ihmisiä ja organisaatioita Sininauhaliiton ja sen jäsenjärjestöjen toiminnassa jo vuosikymmeniä.

Lisätietoja:
Pekka Lund