Aikuinen norsu norsunpoikasen vieressä, taustalla norsulauma.

STEAlta merkittävä avustus Sininauhaliitolle huumeita käyttävien lasten perheiden tukemiseen sekä digipelihaittojen vähentämiseen

Huumeita käyttävän nuoren kriisissä olevaa perhettä tukevassa hankkeessa on mukana myös Irti Huumeista ry.

Sininauhaliitto sai liki 2,7 miljoonan avustusehdotuksen Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAlta. Rahoituksen avulla Sininauhaliitto muun muassa kehittää ensiapumallia nuoren huumeidenkäytön vuoksi kriisissä oleville perheille sekä tukee haitallisesti digipelejä pelaavia. Kumpikin hanke on kolmivuotinen.

Hankkeen kohderyhmänä on koko perhe: huumeita käyttävä lapsi, hänen vanhempansa, sisaruksensa sekä muut perhepiiriin laskettavat henkilöt, kuten uusperheiden bonusvanhemmat ja -sisarukset sekä isovanhemmat.

‑ Meihin yhteyttä ottaneet perheet ovat ymmällään ja shokissa. He eivät tiedä, mistä ja miten saada apua, kun ilmenee, että perheen lapsi käyttää huumeita, perhepsykoterapeutti Eva Kanerva Sininauhaliitosta sanoo.

Lisäksi Sininauhaliitto sai Green Care -toimintaansa Vuosaaren Skatan tilalla rahoituksen Paikka auki 2 ‑ohjelman nuorelle tai osatyökyiselle työntekijälle. Myös jäsenjärjestöillemme kohdistettavat avustukset nousevat hieman. Sen avulla aiempaa useampi Sininauhaliiton jäsenyhteisö voi kehittää toimintaansa.

Kiitämme STEAa auttamistyömme jatkumisen mahdollistamisesta!

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) julkaisi 5.12. sosiaali- ja terveysministeriölle antamansa ehdotuksen vuoden 2019 avustuskohteista. Veikkauksen tuottoja ehdotetaan jaettavaksi sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yleishyödylliseen kansalaisjärjestötoimintaan yhteensä 362 miljoonaa euroa 886 järjestölle 2054 eri kohteeseen.