Sytytä tähti päihteisiin menehtyneelle läheiselle

Läheisen päihdekuolemasta voi olla vaikea päästää irti. Siihen voi liittyä vaikeitakin tunteita kuten vihaa, raivoa, syyllisyyttä ja myös helpotusta. Läheisen päihdekuolemasta on usein vaikea puhua. Siihen voi liittyä häpeää ja pelkoa siitä, että menetys mitätöidään. Vaiettumenetys.fi-sivustolla voi jakaa oman menetyskokemuksensa ilman leimautumisen tai mitätöidyksi tulemisen pelkoa.

Pyhäinpäivää vietetään tänä vuonna lauantaina 2. marraskuuta. Perinteisesti pyhäinpäivänä on muistettu edesmenneitä. Vaiettu menetys -sivustolla voi sytyttää tähtiä sekä jakaa muistoja päihteisiin kuolleista läheisistä. Sivustolle voi myös lähettää tarinan omasta menetyskokemuksesta. Jokainen elämä on muistamisen arvoinen.

Avoimia muistotilaisuuksia järjestetään ainakin 17 paikkakunnalla eri puolilla maata.

Sininauhaliitto osallistuu kahden tapahtuman järjestämiseen Helsingissä. Tuomiokirkossa vietetään 5.11. Huumeisiin kuolleiden muistotilaisuutta jo 20. kerran. Hermannin diakoniatalossa järjestetään 29.10. ensimmäistä kertaa päihteisiin kuolleiden muistotilaisuus.

Lisätietoa https://www.vaiettumenetys.fi/muistotilaisuudet/