Piirroskuva: Vasemmalla kuva naisestra, joka leikkaa saksilla pahvista isoa T-kirjainta. Oikealla on sekä ovessa että ikkunassa samainen T-kirjain.

T-kirjain ikkunassa tai ovessa kertoo, että olet turvallinen naapuri

On tärkeää myös kysellä kuulumisia sopivan turvavälin päästä ja tarjota apua.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ideoivat yhdessä tavan, jolla jokainen voi kertoa olevansa turvallinen naapuri: Laittamalla T-kirjaimen ikkunaan tai ulko-oveen jokainen voi kertoa olevana turvanaapuri, jolta voi pyytää tarvittaessa apua.

Koronakriisi aiheuttaa monissa suomalaisissa kodeissa ahdistusta, hermojen kiristystä ja jopa väkivaltaa – etenkin lähestyvien pääsiäisen juhlapyhien aikaan. Auttaviin puhelimiin sekä chat-palveluihin tulee tällä hetkellä paljon yhteydenottoja.

Me sosiaali- ja terveysalan järjestöt toivoisimmekin tässä kohtaa, että yhteisö rientäisi myös tällaisten perheiden avuksi. Arvelemme, että apua voi monesti löytyä lähempää kuin uskommekaan.

Kaikilla on oikeus olla turvassa omassa kodissaan.

Jos omassa kodissa on sellainen tilanne, jossa kokee turvattomuutta, kaikki mahdollisuudet lähteä kodista ulos on hyvä hyödyntää. Tässä ajassa olisi tärkeää myös naapureina kysellä kuulumisia sopivan turvavälin päästä ja tarjota apua.

Naapuri, toimi näin:

1. Leikkaa paperista, pahvista tai vaikka sanomalehdestä T-kirjain. Kirjain voi olla yksinkertainen tai vaikka perheenjäsenten koristelema – värillä tai ulkonäöllä ei ole väliä.

2. Kiinnitä se ulko-oveesi tai ikkunaasi.

3. Voit myös laittaa kirjaimen viereen tai sen sisälle lyhyen esittelyn itsestäsi ja ohjeet siitä, miten toivoisit yhteydenottoa, jos apuasi kaivataan.

4. Voit ottaa kuvan tekemästäsi turvakirjaimesta ja viestistä sekä ladata sen sosiaaliseen mediaan hashtagilla #turvallinennaapuri.

Mukana Turvallinen naapuri -haasteessa

Irti Huumeista ry
Kalliolan Setlementti ry
Kukunori ry
Lastensuojelun Keskusliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mielenterveyden keskusliitto
Raittiuden Ystävät ry
Sininauhaliitto
Suomen Punainen Risti

Jos hätä on akuutti, soita hätänumeroon 112.

Lisätiedot #turvallinennaapuri-haasteesta

Turvallinen naapuri -kampanjasivut

Antti Karjalainen
yhteisöjohtaja, Kalliola

Markus Raivio
toiminnanjohtaja, Kukunori
puh. 045 632 1973

Maksuttomia auttavia puhelinpalveluita

• SPR:n auttava puhelin koronavirusepidemian aiheuttamiin huoliin ja murheisiin 0800 100 200 ma–pe klo 9–21
  • Nollalinja puh. 080 005 005 (24/7)
  • Naisten Linja puh. 0800 02400 (ma–pe kello 16–20), chat-palvelu verkkosivuilla auki ti–to kello 17–19 ja nettikirjepalvelu vuorokauden ympäri naistenlinja.fi.
  • Irti huumeista ry:n auttava puh. 0800 98 066 arkisin 9–15 ja 18–21 (ei pe-illat).
  • Raitis Linja -palvelupuhelin numerossa 040 197 4935
  • Mielenterveyden keskusliiton neuvontachat ja vertaistukipuhelin
  • Kalliolan kohtaamischat