Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Teemu Tiensuu on Sininauhaliiton uusi toiminnanjohtaja

Sininauhaliiton hallitus on valinnut uudeksi toiminnanjohtajaksi Teemu Tiensuun. Hän siirtyy Sininauhaliittoon Mielenterveyden keskusliiton kehitysjohtajan tehtävästä.

Sitä ennen Tiensuu on työskennellyt 14 vuotta A-klinikkasäätiöllä useissa tehtävissä, muun muassa aluejohtajana ja huumeidenkäyttäjien terveys- ja sosiaalineuvontapiste Vinkin johtajana Helsingissä. Koulutukseltaan Tiensuu, 47, on yhteiskuntatieteiden maisteri ja sosiaalityöntekijä.

– Koko 20-vuotinen työurani on tavalla tai toisella liittynyt huono-osaisuuteen ja marginaalissa elävien ihmisten parissa toimimiseen. Alun perin minusta ei pitänyt tulla edes sosiaalityöntekijää saati mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaista. Aloitin kuitenkin sosiaalityön pääaineopinnot Tampereen yliopistossa ja ensimmäiseksi harjoittelupaikakseni valikoitui Tampereen katkaisuhoitoasema. Sain kipinän päihdetyöhön sitä kautta, Tiensuu kertoo.

Tiensuu kokee tärkeäksi sen, että Sininauhaliiton roolia kristillistä päihdetyötä tekevien järjestöjen keskusliittona kehitetään. Nyt on hänen mukaansa aika arvioida, mikä on palvelutuotannosta luopuneen liiton ja sen jäsenten toiminnan kannalta keskeistä. Sen mukaan suuntautuvat myös resurssit.

– Samalla rakennetaan koko sininauha-yhteisön yhteistä identiteettiä. Tulevat sote-ratkaisut vaikuttavat laajasti liiton jäsenyhteisöihin. Pienilläkin järjestöillä pitää olla mahdollisuus tuottaa jatkossa sote-palveluita.

Tiensuun mukaan myös maahanmuuttoon ja yhteiskunnan eriarvoistumiseen ja arvomaailman kovenemiseen liittyvät trendit tulevat vaikuttamaan liiton ja sen jäsenten työhön.

– Tänä aikana yhteisöllisyyden, aidon asiakaslähtöisyyden ja lähimmäisenrakkauden merkitys korostuvat.

Sininauhaliiton kehitysjohtaja (ms.) Hannu Rutanen toimii Sininauhaliiton ts. toiminnanjohtajana 8.9. alkaen siihen saakka, kunnes Teemu Tiensuu aloittaa tehtävässä.

Lisätietoja: Hannu Rutanen, p. 050 366 4376