Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Totuudet ovat muutakin kuin lukuja - Sininauhaliitto haastaa päättäjät

Kuluvana syksynä Sininauhaliitto on juhlistanut 80 vuottaan päihdetyön kentällä järjestämällä keskusteluja ympäri Suomea, julkaisemalla juhlavuoden kirjan ja kysymällä "Uskallatko katsoa totuutta silmiin?"

Olemme kuulleet tämän kysymyksemme olevan osuva ja kiinnostava, mutta myös uhkaava. Myönnetään. Se on uhkaava, suorasukainenkin. Mutta niin ovat myös ne totuudet, joista haluamme puhua.

Ne, jotka jätetään järjestelmän ulkopuolelle

Suomessa on yli 500 000 alkoholin riskikuluttajaa. Päihteiden käytöstä aiheutuu noin 6 miljardin euron haittakustannukset. Lastensuojeluun ajautuu alkoholiongelmaisten lapsia joka päivä. Asunnottomia on maassamme yli 8000.

Näiden totuuksien silmiin katsominen voi olla helppoa lukuina, vaikka ne ovat isoja. Jäsenyhteisöjemme työntekijöille totuudet näyttäytyvät elävämmin.

He työskentelevät niiden ihmisten kanssa, jotka eivät elämäntapansa vuoksi vakavista
toimintakyvyn rajoitteistaan huolimatta sovellu kenenkään muun asiakkaiksi. Totuudet tulevat esiin myös kilpailutusten aikaisessa paperiurakassa ja silloin kun mietitään, jatkuuko järjestön toiminta vielä kahdenkin vuoden kuluttua.

Näitä totuuksia toivomme erityisesti päättäjien ja hallinnon koneiston osasten miettivän, kun he suunnittelevat ja toteuttavat sote-uudistusta. Pelkäämme, ettei säästöpaineissa ja uusissa palveluhankinnoissa ymmärretä järjestötoimijoiden merkitystä.

Helsingissä puhutaan järjestöjen arvokkaasta työstä

Suorasukaisista kysymyksistämme huolimatta olemme alueellisissa juhlavuoden tapahtumissamme Keuruulla, Lahdessa, Kangasniemellä, Lapualla ja Turussa kuulleet myös hauskoja muisteluksia, koskettavia tarinoita ihmisten elämästä ja syvääluotaavia näkemyksiä suomalaisesta yhteiskunnasta.

Niistä voi lukea esimerkiksi Sininauhaliiton syksyn Uusi toivo -lehdistä.

Seuraavaksi haluamme keskustella juhlavuoden teemoistamme Helsingissä, ja mukaan olemme kutsuneet myös kaksi ministeriä sosiaali- ja terveysministeriöstä – sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilan ja perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan. Kysymme heiltä kuka kantaa kokonaisvastuun kaikista palveluista, kun suuri sote- ja maakuntauudistus on sorvattu ja voivatko nimenomaan järjestöt turvata ihmisarvoisen kohtaamisen?

Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja ottamaan osaa keskusteluun!

Eksyykö Arska järjestelmään – Sininauhaliiton keskustelutilaisuus 27.10 klo 9-12 Kirjasto 10, Helsinki

Bussia odottamassa 30-luvulla – kuvia Sininauhaliiton juhlavuoden tapahtumista