Neljä peliautomaattia.

Tukea rahapeliongelmiin saatavilla nyt myös arabian kielellä

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelimen arabiankielinen linja tarjoaa apua nyt myös rahapelaamisen ongelmissa. Voit ottaa yhteyttä, jos oma tai läheisen rahapelaaminen huolettaa tai aiheuttaa haittoja. Peluurin kanssa yhteistyössä tuotettu arabiankielinen tukiaineisto rahapelihaitoista on myös ladattavissa verkossa.

Suomessa rahapeliongelma koskettaa noin 112 000 pelaajaa ja noin 790 000 läheistä. Myös moni maahanmuuttajataustainen kärsii erilaisista rahapelaamisen aiheuttamista haitoista. Toistaiseksi tukea ja apua on ollut saatavilla lähinnä suomen, ruotsin ja englannin kielellä.

Suomalaisessa kulttuurissa rahapelaaminen on näkyvää ja arkipäiväistä. Se on vahvasti läsnä arkisissa ympäristöissä, kuten kaupoissa, kioskeilla ja huoltoasemilla. Tämä voi olla hämmentävää erityisesti henkilöille, joiden kulttuurissa rahapelaamista esiintyy vähemmän tai siitä ei puhuta. Heillä ei välttämättä ole riittävästi tietoa rahapelaamisen aiheuttamista haitoista, mikä saattaa lisätä peliongelmien riskiä.

– Rahapeliongelmiin liittyy usein häpeän tunnetta. Etenkin, jos tulee kulttuurista, jossa rahapelaaminen on tabu, voi asiasta puhumiseen ja avun hakemiseen olla todella korkea kynnys. Tällaisissa tilanteissa on erityisen tärkeää, että keskusteluapua on tarjolla omalla  äidinkielellä, kertoo Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen.

Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Soitto 09-alkuiseen numeroon maksaa oman operaattorin perimän hinnan, mutta on ilmainen WhatsAppin kautta (040 195 8202).

– Keskusteluapua on tarjolla, usein puhuminen auttaa. Kriisipuhelimen arabiankieliselle linjalle voi soittaa tai laittaa WhatsApp-viestin arabiaksi, suomeksi tai englanniksi. Rahapeliongelman ja muidenkaan murheiden kanssa ei kannata jäädä yksin, toteaa Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

MIELI ry ja Peluuri ovat tuottaneet yhteistyössä arabiankielisen tukiaineiston rahapelihaitoista. Aineiston voit ladata täältä. MIELI ry:n arabiankieliset nettisivut löytyvät osoitteesta www.mieli.fi/azma

Arabiankielinen Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0113 ja WhatsAppissa numerossa 040 195 8202 maanantaisin ja tiistaisin klo 11.00-15.00, keskiviikkoisin klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00 sekä torstaisin 10.00-15.00.

Peluurista apua ja tukea rahapeliongelmiin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi arkisin klo 12-18 0800 100 101.

Kriisipuhelin päivystää suomeksi 24/7 numerossa 09 2525 0111 ja ruotsiksi ma-pe numerossa 09 2525 0112.

Lisätietoa:

Peluuri

Inka Silvennoinen
Yksikön päällikkö
etunimi.sukunimi @peluuri.fi
www.peluuri.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
etunimi.sukunimi@mieli.fi
www.mieli.fi/kriisipuhelin

• Peluuri on osa Helsingin Peliklinikkaa, johon kuuluvat myös  Tieto- ja tukipiste Tiltti sekä avohoitopalvelut helsinkiläisille ja vantaalaisille pelaajille ja heidän läheisilleen.
  • Peluurin tuottavat yhdessä A-klinikkasäätiö ja Sininauhaliitto. Jo vuodesta 1989 lähtien nämä taustajärjestöt ovat toimineet monipuolisesti ja aktiivisesti pelihaittojen ehkäisyn ja hoidon saralla.